Bijzondere uitvoering van muziek van Mahler bewerkt door Mengelberg

Ingediend door Paula op di, 01/07/2020 - 09:06

Op 8 en 9 januari speelt het Koninklijk Concertgebouw Orkest onder leiding van Jaap van Zweden het Adagio en Purgatorio uit de Tiende Symfonie van Gustav Mahler  in de uitvoeringsversie van Willem Mengelberg uit 1924. Tegelijkertijd verschijnt een uitgave van deze versie bij uitgeverij Schott in Mainz.

Dankzij de jarenlange inzet van Mengelberg-biograaf Frits Zwart klinken nu in januari 2020 voor het eerst sinds 1924 de twee door Mahler zelf 'voltooide' delen van de Tiende Symfonie. Alma Mahler, de weduwe van de componist, gaf Mengelberg destijds de vrije hand om de partituur naar eigen inzicht voor uitvoering gereed te maken. Dat deed Mengelberg in nauwe samenwerking met zijn assistent-dirigent Cornelis Dopper. Na een aantal uitvoeringen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en andere steden in 1924, weerklinken de beide delen nu pas opnieuw in Amsterdam. Hoe dat allemaal tot stand kwam heeft Frits Zwart  uitvoerig beschreven in het tweede deel van zijn Mengelbergbiografie (2016). Musicoloog Marinus Degenkamp vervaardigde de nieuwe partituur en de partijen op basis van Mengelbergs partituur en het oude uitvoeringsmateriaal. De oorspronkelijke directiepartituur bevindt zich in het Mengelbergarchief bij het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag. Het partijenmateriaal bevindt zich in de muziekbibliotheek van het KCO. E.e.a. werd financieel mogelijk gemaakt door de Willem Mengelberg Stiftung (Zwitserland). Eindelijk kunnen wij horen hoe Mengelberg deze partituur voor uitvoering gereed heeft gemaakt.

Het programma vermeldt verder een wereldpremière van een werk van Martijn Padding, Softly bouncing, en Le sacre du printemps van Igor Stravinsky.

Op 7 januari is om 17:30 in het programma Podium op Radio 4 een live interview te beluisteren met Frits Zwart.

Afbeelding
Purgatorio