Henriëtte Bosmans (1895-1952)

Ingediend door admin op wo, 11/11/2009 - 11:10

Henri Bosmans, de vader van Henriëtte Bosmans, was solocellist in het Concertgebouworkest. Hij is kort na haar geboorte overleden. Haar moeder, Sara Bosmans-Benedicts, was pianist en pianolerares. Henriette Bosmans was haar leerling en behaalde het diploma van de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst in 1913. Voor compositie en instrumentatie heeft zij les gehad van Cornelis Dopper, en in de jaren 1927-1930 van Willem Pijper, die haar stijl beïnvloedde in een minder romantische, meer op Debussy en Ravel gerichte richting.

Het ‘Concertino voor piano en orkest’ (1928) geeft hier blijk van; het werd door Bosmans in 1929 met het Concertgebouworkest o.l.v. Pierre Monteux in première gebracht en werd ook in Genève bij het ISCM-festival goed ontvangen. Bosmans maakte in deze jaren ook als pianiste carrière, in kamermuziek en optredens met orkest.

Haar samenwerking met cellisten Marix Loevensohn en Frieda Belinfante was aanleiding tot enkele werken voor cello, daaronder twee concerten en een ‘Poème’ voor cello en orkest (1926). Het ‘Concertstuk voor viool en orkest’, geschreven voor haar verloofde, de violist Francis Koene, werd wegens diens overlijden voor het eerst uitgevoerd door Louis Zimmerman met het Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg (1935).

In de oorlogsjaren was Bosmans uitgesloten van het openbare concertleven. Na de oorlog heeft zij hoofdzakelijk vocale werken geschreven. ‘Lead, kindly light’ ging in première met Jo Vincent en het Concertgebouworkest o.l.v. Adrian Boult (1945). In haar laatste jaren trad Bosmans op met de zangeres Noëmie Perugia, die haar tot een aantal liederen inspireerde, meest op Franse tekst.

Archief Henriëtte Bosmans »