Inhoud van het manuscript

Ingediend door Paula op vr, 01/11/2019 - 16:29

Een gedetailleerde beschrijving van de inhoud is gemaakt door Hans Klotz in zijn verslag bij band IV/3 van de Neue Bach Ausgabe (1962).[1]Klotz identificeert het Frankenberger-Manuscript als een nieuwe versie (Neuschrift) van het Köningsberger manuscript; dit oudere handschrift bevat zes composities die niet voorkomen in het nieuwere, dat op zijn beurt 29 composities bevat die in het Köningsberger manuscript ontbreken.

Minder dan de helft van de verzameling (75 van de 196 composities) bestaat uit werken van Walther zelf. De overige werken kunnen toegeschreven worden aan 25 andere componisten. Dieterich Buxtehude is vertegenwoordigd met 21 werken, Friedrich Wilhelm Zachow met 15, Johann Pachelbel met 19, en Johann Sebastian Bach met 6. Afgezien van twijfelachtige toeschrijvingen blijven drie composities anoniem.

In de meeste gevallen heeft Walther de componist aangegeven met initialen of de volledige naam. Typisch voor de problemen die de afgekorte schrijfwijze oplevert is het geval van Johann Pachelbel, ook bekend als ‘Bachelbel’: de afkorting J. Bach kan zowel duiden op hem als op elk van het grote aantal ‘J. Bachs’.[2] In sommige gevallen komt de identificatie niet overeen met de toeschrijving in andere afschriften van dezelfde werken. De laatste bladzijde van het handschrift bevat een inhoudsopgave, waarin de koralen alfabetisch zijn geordend met vermelding van paginanummers, maar zonder de namen van de componisten.

Voor meer dan twintig werken is het Frankenberger-Manuscript onze enige bron. Onder deze zijn werken van Buxtehude (Christ unser Herr zum Jordan kam, Eine feste Burg ist unser Gott, Auf meinen lieben Gott), Telemann (Nun freut euch, lieben Christen, g'mein), en verscheidene van Walther zelf.

 


 

[1] NBA Vol. IV/3, Die einzeln überlieferten Orgelchoräle. Kritischer Bericht, p. 19-28

 

[2] E.V. Nolte et al.: artikel Pachelbel, in Grove Music Online. Oxford Music Online. 21 Apr. 2010