agenda2013.jpg

Spectaculair concert met Nederlandse opera-aria's

Zondag 18 december, aanvang 14.30 uur

Studio B (eerste verdieping) Centrale Bibliotheek Den Haag (Spui 68)
Toegang vrij

‘401NederlandseOperas’ en het Nederlands Muziek Instituut presenteren Nederlandse fin-de-siècle opera’s uit de archieven van het NMI.



Fragmenten en aria’s uit: Willem Landré: De roos van Dekama (1896), Gerard von Brucken Fock: Jozal (1912)*, Jan Brandts Buys: De kleermakers van Marken (1916), Jan van Gilse: Helga von Stavern (1913)*, Emile von Brucken Fock: Seleneia (1914), Daniël de Lange: Lioba (1906), Richard Hageman: Caponsacchi (1894), Cornelis Dopper: De blinde van Casteel Cuillé (1894)

* Wereldpremière


Het Haagse programma is het klinkende resultaat van een jarenlange samenwerking tussen 401DutchOperas en het Nederlands Muziek Instituut (NMI). Sinds 2012 is onderzoek gedaan naar de honderden Nederlandse operapartituren in de collectie van het NMI. Het doel van dat onderzoek is het publiceren van een handboek over Nederlandse opera’s. Omdat er van de vooroorlogse Nederlandse opera’s echter nauwelijks opnamen bestaan is 401NederlandseOperas in 2015 begonnen met het opvoeren van hoogtepunten uit het teruggevonden materiaal. In 401Concerts 4 treedt voor het eerst een volledig Nederlands solistenteam aan, met sopraan Barbara Schilstra, tenor Hendrik Vonk, bas-bariton Andreas Goetze, violiste Anna Hiemstra, pianist Wolter Willemsen en het speciaal geformeerde 401DutchOperas Koor onder leiding van Frits Muusse.

Het concert in Den Haag brengt onder meer een wereldpremière uit Gerard von Brucken Fock’s Jozal. In het slot van het grote duet uit de tweede akte bezwijkt Jozal voor Asdé’s rigoureuze verleidingskunsten. Dit duet, waarin Jozal zich van Asdé probeert los te maken teneinde God te dienen, stond model voor Von Brucken Focks eigen leven. Hij had eerder geprobeerd van zijn vrouw te scheiden teneinde hun liefde te redden, en zij volgde hem later naar Frankrijk als soldaat in het Leger des heils. Een andere wereldpremière is het betoverende slotduet uit Jan van Gilse’s (eveneens onuitgevoerd gebleven) Helga von Stavern. Voorheen de machtigste vrouw van Stavoren, crepeert de aan de bedelstaf geraakte Helga aan het einde in een sneeuwstorm. Haar voormalige kapitein Haron verklaart haar andermaal zijn liefde, die ze in haar stervensnood eindelijk beantwoordt. Uit Daniël de Lange’s Lioba klinkt voor het eerste sinds de wereldpremière in 1906 de dialoog tussen Tancolf en Lioba met daarin Lioba’s ooit geroemde ‘ik wil mijn kind van u’. Bijzonder is ook Richard Hagemans Caponsacchi dat in 1927 al vooruitliep op West Side Story en gebruik maakt van jazzelementen. Het is de enige opera van een Nederlander ooit aan The Metropolitan Opera New York opgevoerd. Hageman was in 1938 tevens de eerste Nederlandse Oscarwinnaar (hij heeft de sound van de John Wayne-westerns bedacht). Willem Landré bracht het Franse element terug in de Nederlandse muziek, maar aan het begin van zijn carrière had hij vooral succes met De roos van Dekama, een meeslepende grand opéra over de strijd tussen de Friezen en de Hollanders! Emile von Brucken Fock schiep met Seleneia de eerste volbloed Wagneriaanse opera van Hollandse snit, maar dan verpakt in een veristische eenakter vol eerwraak, bloed en smeltende romantiek. Jan Brandts Buys’ Die Schneider von Schönau is een van de meest succesvolle Nederlandse opera’s ooit. 401Concerts 4 brengt Veronika’s avondmijmering in de door Brandts Buys geautoriseerde Nederlandse versie, De kleermakers van Marken. Het concert besluit met Margareta’s waanzinaria ‘Krassende raven’ uit Cornelis Doppers De blinde van casteel Cuillé. Op een rotsplateau dans de van verdriet waanzinnig geworden Margareta op de maat van de bruidsmuziek waarmee haar geliefde met een ander trouwt. Nadat haar aria is onderbroken door achtkoppig monnikskoor danst ze in een delirium juichend van de rots.



Jan Brandts Buys, componist van Die Schneider von Schönau

Frits Zwart, directeur collecties van het Nederlands Muziek Instituut: ‘Mensen realiseren zich het niet altijd, maar het Nederlands Muziek Instituut is een heuse schatkamer. Na jaren in de stilte van het onderzoek heeft 401NederlandseOperas in Nederland en Vlaanderen met bijzondere concerten naam gemaakt. Ik vond het hoog tijd om dat vanuit het NMI te ondersteunen door hiervoor in Den Haag een podium te creëren. Want de beste manier om het belang van onze collecties te onderstrepen is door deze manuscripten uit te voeren. Dat is met grote werken zoals deze opera’s nog vrijwel nooit gebeurd. Eerdere 401Concerts waren steeds besloten maar dit concert is voor iedereen toegankelijk. We vragen geen entree, ons doel is de muziek te promoten. Op 18 december om 14.30 is iedere muziekliefhebber daarom van harte welkom bij de Centrale Bibliotheek op het Haagse Spui.’ .

Contactinfo voor de pers:
401NederlandseOperas
René Seghers: Dit emailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft javascript nodig om het te kunnen bekijken , 06-22338381
Nederlands Muziek Instituut
Frits Zwart: Dit emailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft javascript nodig om het te kunnen bekijken , 070-3533292

24 november 2016