Webexposities

De Achterplaat

Ingediend door Paula op do, 09/12/2019 - 16:05

In een reeks artikelen getiteld De Achterkant in het tijdschrift Het Orgel belicht Frits Zwart bijzondere items uit de collecties van het Nederlands Muziek Instituut. De artikelen zijn daar waar mogelijk uitgebreid met de volledige scans van de betreffende items.

De artikelen:

Willem Mengelberg was 'Regertoll'

Ingediend door Paula op ma, 02/25/2019 - 15:47

De Fughette die als opus 80 no. 2 van Max Reger verscheen, is door Elsa Reger, sedert mei 1916 weduwe van de componist, uit het oorspronkelijke manuscript verwijderd. Met een 'laudatio' op Mengelberg stuurde ze dit manuscript in als bijdrage voor het Willem Mengelberg Gedenkboek dat in 1920 verscheen, als huldeblijk bij het 25-jarig jubileum van Willem Mengelberg als dirigent van het Concertgebouworkest.

Bijzondere (muziek)drukken in de STCN

Ingediend door admin op za, 11/07/2009 - 10:02
De STCN (Short Title Catalogue Netherlands) is de retrospectieve nationale bibliografie van Nederland voor de periode 1540-1800. Ruim 190.000 titels en meer dan 500.000 exemplaren van in Nederland gedrukte boeken zijn in de bibliografie opgenomen. Slechts een klein percentage hiervan, 2 procent van het geheel, is beschreven als een druk met muzieknoten. Een groot gedeelte van deze (muziek)drukken bevindt zich in de het NMI.

Mozarts handschrift

Ingediend door admin op vr, 06/09/2006 - 23:00

Wolfgang Amadeus Mozart was net tien jaar oud toen hij in 1766 Galimathias Musicum componeerde ter gelegenheid van de inhuldiging van Prins Willem V als de nieuwe stadhouder van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Tijdens de festiviteiten aan het hof in Den Haag behoorde de familie Mozart tot de genodigden. Wolfgang speelde er verschillende van zijn 'Haagse' composities. Ook Galimathias werd onder zijn leiding uitgevoerd door leden van de Hofkapel. Mozart speelde daarbij zelf de basso continuo partij en de solo op het clavecimbel.