Princess An's Lute Book

Ingediend door Paula op do, 10/24/2019 - 16:15

In de rijk geschakeerde collectie van het NMI bevinden zich enkele belangrijke handgeschreven bronnen met muziek voor luit. Ook van het Princess An's Lute Book werd lang aangenomen dat het een handschrift met luitmuziek betrof. Dit afschrift (manuscript-kopie) werd in 1919 door D.F. Scheurleer, één van de grondleggers van de NMI-collectie, gekocht bij antiquariaat Otto Haas in Londen.

In zijn catalogus beschrijft Scheurleer: ‘Handschrift van 152 bladzijden voor luit-muziek. Was eertijds het eigendom van ‘Princess Anna', oudste dochter van Georg II en de vrouw van Stadhouder Willem IV'. Op het schutblad van het manuscript staat geschreven: ‘This curious M.S. was Princes An's lute Book & presented to W.m Shield by his friend James Smith.' Shield (1748-1829) was er zich niet van bewust dat de tabulatuur niet voor luit maar voor gitaar bedoeld was en sindsdien is de verkeerde benaming blijven voortbestaan. In Répertoire international des sources musicales (RISM B VII: Handschriftlich überlieferte Lauten- und Gitarrentabulaturen des 15. bis 18. Jahrhunderts, 1978) heeft W. Boetticher het werk echter terecht als gitaartabulatuur vermeld en het handschrift gedateerd midden 18e eeuw.

Onderzoek door Monica Hall wierp in 2010 een nieuw licht op het manuscript. In haar artikel ‘Princess An's Lute book and related English sources of music for the 5-course guitar',  gepubliceerd in The Consort (Vol. 66, Summer 2010), toonde zij aan dat het toebehoorde aan een eerdere ‘Princess Anne', namelijk de jongere dochter van James II, die als ‘Queen Anne' in 1704 de troon besteeg. Daarmee is de datering aanzienlijk vroeger komen te liggen: tussen 1693 en 1704. Naast het zorgvuldig gekopieerde en omvangrijke Princess An's Lute Book wordt in het artikel ook een andere Engelse bron besproken: het Ms. Collection Privée Anonyme. Uit dit goed leesbare afschrift blijkt dat veel stukken van Engelse of Schotse herkomst zijn, speciaal geschreven voor de laat 17e eeuwse gitaar. Ook is nu aangetoond dat de bundel arrangementen van muziek van Henry Purcell, van Playford's country dances (waarvan het NMI verschillende originele uitgaven bezit) en stukken van de Franse gitarist en luitist Robert de Visée bevat.

Monica Hall vermoedt dat verder onderzoek zal aantonen dat er onder de nog niet geïdentificeerde werken ook veel Franse en Italiaanse (dans)stukken voorkomen in de beide handschriften.

Labels