Nieuws

Boekpresentatie: De Notenkrakers - Rebellie in het Concertgebouw van Loes Dommering-van Rongen

Ingediend door Paula op vr, 11/08/2019 - 12:18

Het Nederlands Muziek Instituut organiseert een boekpresentatie op vrijdag 29 november om 16:00 uur:

De Notenkrakers - Rebellie in het Concertgebouw van Loes Dommering-van Rongen.

De Aktie Notenkraker heeft mythische proporties in de muziekwereld. Onder de titel 'Revolutie in de muziek in de sixties and seventies' wijdde het Nederlands Muziek Instituut er in februari en maart van dit jaar een tentoonstelling aan op de verlichte fotopanelen in het Atrium van het Stadhuis in Den Haag. Daarnaast werd een symposium belegd met deze thematiek. Nu verschijnt er een studie over een van de meest geruchtmakende gebeurtenissen uit de bewuste periode.

Op 17 november 1969 verstoorden de jonge componisten Reinbert de Leeuw, Louis Andriessen, Peter Schat en Misha Mengelberg samen met collega's en studenten een uitvoering van het Concertgebouworkest. Toen Haitink zijn dirigeerstok hief en het stil werd in de zaal, klonk er magisch geklik dat afkomstig was van tientallen knijpkikkers. Volgens Reinbert de Leeuw was het 'een heel ludieke actie, al die geluidjes overal vandaan. Het was adembenemend, een van de beste stukken die ik in tijden heb gehoord.'

De Notenkrakers eisten, gesteund door generatiegenoten als Hugo Claus en Harry Mulisch, een radicale vernieuwing van het klassieke repertoire. Dit boek beschrijft de achtergrond van de jaren zestig: de tijd van de studentenrevolte, het kunstenaarsprotest, de vergelijkbare Aktie Tomaat in de theaterwereld. Het laat ook de andere kant van de medaille zien: de regenten die geen millimeter bewogen, de stafleden die in gesprek gingen met de actievoerders, de orkestmusici die eronder leden. Haitink zou de actie nooit vergeten.

Auteur Loes Dommering-van Rongen (1946) is jurist en musicoloog en schrijft over hedendaagse muziek en beeldende kunst. Ze kan de muzikale opstandigheid van de Notenkrakers wel begrijpen - die heeft ze zelf ervaren in de jaren zestig - maar heeft ook veel waardering voor het klassieke repertoire: 'We mogen blij zijn dat het Concertgebouworkest overeind is gebleven.'

Tijdens de presentatie zal de pianist Alessandro Soccorsi optreden.

De bijeenkomst vindt plaats in de Centrale Bibliotheek, Studio B, 1e verdieping.

Ter afsluiting is er een receptie. U kunt het boek dan uiteraard aanschaffen.

Aanmelden voor de boekpresentatie graag via nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl

Afbeelding
Boekcover De Notenkrakers - Rebellie in het Concertgebouw

'Uit de schaduw'

Ingediend door Paula op di, 11/05/2019 - 14:43

Indische componisten en tijdgenoten

24 November 2019 12:00 uur
Georganiseerd door het Nederlands Muziek Instituut i.s.m. de Haagse Kunstkring, Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag

Door Renate Arends, sopraan en Henk Mak van Dijk, piano

Indisch klassiek
Componisten als Constant van de Wall, Paul Seelig en Linda Bandara waren geboren en/of getogen in het voormalig Nederlands-Indië. Zij leefden in twee werelden: enerzijds waren zij geworteld in een westerse muziektraditie, en maakten zij deel uit van de westerse muziekwereld, anderzijds waren zij ervan overtuigd door het gebruik van oosterse elementen, met name uit de gamelanmuziek, een nieuwe richting in het componeren in te slaan. Als we bedenken dat begin twintigste eeuw nauwelijks echt contact was met Javanen over hun muziek, en er nauwelijks Europeanen waren die gamelan konden en wilden bespelen, valt de originaliteit van deze Indische componisten met hun belangstelling voor Indonesische muziek des te meer op.

Zangeres Renate Arends en pianist Henk Mak van Dijk halen deze oost-west muziek gaarne uit de schaduw. Zij stelden een fraai programma Indisch klassiek voor zang en piano en piano solo samen, gecombineerd met muziek van niet-Nederlandse tijdgenoten die zich ook door andere muziekculturen lieten inspireren, zoals Maurice Delage (door India), Camille Saint-Saëns (door Perzië) en George Gershwin (door Afro-Amerikaanse cultuur).

Henk Mak van Dijk is de kenner par excellence van de muziek uit het voormalig Nederlands-Indië. Hij heeft hierover verschillende publicaties op zijn naam staan en maakte samen met Renate Arends ook opnames van dit bijzondere repertoire voor verschillende cd's.

Foto: Linda Bandara

Afbeelding
Linda Bandara

Najaarsbijeenkomst Willem Mengelberg Society op zaterdag 16 november

Ingediend door Paula op do, 10/17/2019 - 13:47

De Willem Mengelberg Society organiseert i.s.m. het Nederlands Muziek Instituut de najaarsbijeenkomst opnieuw in Hilversum. Op zaterdag 16 november zal deze plaatsvinden bij het Muziekcentrum van de Omroep (Heuvellaan 33, 1217 JL Hilversum).

Het programma ziet er als volgt uit:
Vanaf 13:00 uur inloop: koffie voor eigen rekening bij Elling in de hal van het MCO, waarna de bijeenkomst om 13:30 begint met een voordracht van prof. dr. Emile Wennekes (Universiteit Utrecht): De dirigent als acteur, Mengelberg gefilmd.

Op het programma staat verder een luistersessie met verschillende opnamen. Daaraan werken de dirigenten David Porcelijn en Dick van Gasteren mee.
Een kort recital door Sytse Buwalda (countertenor) en Steven Faber (piano) met liederen van Willem Mengelberg en Ralph Vaughan Williams vormt de afsluiting van de middag.
Vanaf ongeveer 16:30 is er een nazit in het restaurant Elling.

Behoudens de consumpties zijn er aan deze middag geen kosten verbonden.
Aanmelden voor de bijeenkomst is niet verplicht, maar geeft de organisatie een indicatie van het aantal bezoekers: aanmelden kan via info.willemmengelberg.nl

 

Afbeelding
Willem Mengelberg

De broers Samuel en Daniël de Lange en hun vriend Johannes Brahms

Ingediend door Paula op di, 10/08/2019 - 09:53

In de concertserie 'Muziek uit de schaduw'

Zondag 20 Oktober, 12:00
Laura de Lange, piano, Toon Bierman, piano, Martha Bosch, sopraan: werken van Samuel en Daniel de Lange.

Pianiste Laura de Lange speelt samen met Toon Bierman een vierhandig werk van Samuel de Lange en begeleidt Martha Bosch in liederen van de gebroeders De Lange. Laura is een verre verwant van Samuel en Daniel die alle uit Rotterdam kwamen en zonen van de organist Samuel de Lange sr. die in het Rotterdamse muziekleven een voorname plaats innam. Beide zonen lieten uitgebreide oeuvres na, reisden voor concerten door Europa en werkten in verschillende Europese muziekcentra. Daniel werkte ook jarenlang in Amsterdam en Samuel dirigeerde jaren de Toonkunstafdeling in Den Haag. Hun prachtige muziek is een grote verrassing.

Op het programma o.m.:  Samuel de Lange jr.: Charakterstücke (quatre mains), liederen op Franse teksten, Daniel de Lange een werk voor quatre mains, liederen op Franse teksten, Joh. Brahms en de broers De Lange: liederen op Duitse teksten

Laura de Lange (piano) leidt de muziek van het concert in.

De nieuwe concertserie 'Muziek uit de schaduw' is een samenwerking tussen het Nederlands Muziek Instituut en de Haagse Kunstkring. De concerten vinden plaats op de Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag.

Afbeelding
Daniël de Lange

Prijzen voor jong talent

Ingediend door Paula op vr, 09/20/2019 - 14:59

Op zaterdag 7 september j.l. heeft het Nederlands Muziek Instituut, uit handen van directeur Frits Zwart, prijzen uitgereikt voor de beste vertolking van Nederlandse werken bij het Ambitus Concours in Rotterdam. Op 7 september was de finale in de Grote of St. Laurenskerk in Rotterdam, nadat eerder op verschillende plaatsen voorrondes waren gehouden.

Rik Melissant (20) en Auke Kieviet (18) kregen beiden, naast de eerste prijs in hun categorie, ook de prijs van het Nederlands Muziek Instituut (NMI) ter waarde van 750 euro. Zij kregen die op grond van hun vertolking van muziek van Th. Lemckert en Marius Monnikendam. Thirsa Brokking won de eerste prijs in categorie A. De jury werd gevormd door de organisten Leo van Doeselaar (voorzitter), Wolfgang Baumgratz (Dld.), Theo Jellema en Jan Hage.

Negen finalisten namen het in de Rotterdamse Laurenskerk verdeeld over drie categorieën tegen elkaar op: categorie A (amateurs tot en met 14 jaar), categorie B (amateurs tot en met 20 jaar) en categorie C (orgelstudenten aan het conservatorium). Het ging om: Thirsa Brokking, Leanne Pul en Casper Struijk (categorie A), Auke Kieviet, Steven Knieriem en Jaap de Vos (categorie B), Francesca Ajossa, Diederik Blankesteijn en Rik Melissant (categorie C).

Het Ambitus Orgelconcours wil de jonge organisten in binnen- en buitenland de kans geven hun muzikale talenten nog eerder verder te ontwikkelen én de grote rijkdom aan Nederlandse orgels in de schijnwerpers zetten.Deze tweede editie is georganiseerd in nauwe samenwerking met de afdeling Klassieke Muziek van Codarts (het Rotterdams conservatorium).

Foto: Pieter Baak, Den Haag. No copyright
v.l.n.r. Thirsa Brokking, Auke Kieviet en Rik Melissant

 

Afbeelding
v.l.n.r. Thirsa Brokking, Auke Kieviet, Rik Melissant

Concertserie 'Muziek uit de schaduw'

Ingediend door Paula op vr, 09/06/2019 - 14:43

Nieuwe serie concerten door het Nederlands Muziek Instituut i.s.m. de Haagse Kunstkring, 'Muziek uit de schaduw', op zondagen om 12:00 uur, Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag

29 September
Franciska Dukel, mezzosopraan en pianiste: 'revancheconcert' met werken van Robert en Clara Schumann en Johannes Verhulst.

Vorig jaar moest de soliste vanwege ziekte helaas verstek laten gaan. Dit concert is dus een inhaalslag, want het programma gaat eigenlijk over de vriendschap tussen het echtpaar Schumann en Johannes Verhulst. Hun vriendschap kreeg zo rond 1839 vorm, toen Verhulst in Leipzig studeerde.

20 Oktober
Laura de Lange, piano, Toon Bierman, piano, Martha Bosch, sopraan: werken van Samuel en Daniel de Lange.

Pianiste Laura de Lange speelt samen met Toon Bierman een vierhandig werk van Samuel de Lange en begeleidt Martha Bosch in liederen van de gebroeders De Lange. Laura is een verre verwant van Samuel en Daniel die alle uit Rotterdam kwamen en zonen van de organist Samuel de Lange sr. die in het Rotterdamse muziekleven een voorname plaats innam. Beide zonen lieten uitgebreide oeuvres na, reisden voor concerten door Europa en werkten in verschillende Europese muziekcentra. Daniel werkte ook jarenlang in Amsterdam en Samuel dirigeerde jaren de Toonkunstafdeling in Den Haag. Hun prachtige muziek is een grote verrassing.

24 November
Renate Arends, sopraan en Henk Mak van Dijk, piano: Indische muziek.

23 Februari 2020
Heleen Kuiper, viool en Henk Mak van Dijk, piano: vioolsonates van Pierre Donk en Gerrit Jan van Eijken.

29 maart 2020
Vincent Kusters, bariton en Reinild Mees, piano: liederen van Catharina van Rennes, Johan Wagenaar, Willem Mengelberg, Andrée Bonhomme en Carl Smulders.

Afbeelding
Johannes Verhulst

In memoriam Caecilia Andriessen

Ingediend door Paula op vr, 08/23/2019 - 15:49

Op 6 augustus j.l. overleed Caecilia Andriessen. Zij was één van de zes kinderen van organist en componist Hendrik Andriessen.

Caecilia was vooral actief als muziekpedagoge. Een door haar ontwikkelde methode voor groepslessen werd veel toegepast in zowel binnen- als buitenland. Voor het muziekonderwijs componeerde en bewerkte zij vele werken.

Het afscheid vond plaats op 13 augustus in de grote aula van het crematorium Ockenburgh te Den Haag.

Wereldpremière van het 2e strijkkwartet (1913) van Leander Schlegel

Ingediend door Paula op vr, 08/23/2019 - 14:49

Muziekkamer Oegstgeest opent het nieuwe seizoen van de kamermuziekserie Zondagmatinees in De Paulus op 22 september 2019 om 16:00 uur met de allereerste uitvoering ooit van het  Tweede strijkkwartet opus 35 van Leander Schlegel. Na de pauze klinkt Beethovens Strijkkwartet nr. 15 opus 132. Aanvang 16.00 uur. Klik hier voor meer informatie.

Het programma wordt uitgevoerd door Het Daniel Quartet dat in 1974 is opgericht in Israël en sinds 1976 in Nederland is gevestigd. Het Daniel Quartet verwierf internationale naam en faam. De huidige leden zijn Quirine Scheffers en Misha Furman viool, Itamar Shimon altviool en Joanna Pachucka cello.

Precies een week eerder, zondagmiddag 15 september, geeft Frans van Ruth een lezing met recital over Leander Schlegel. Hij wordt geflankeerd door de mezzo-sopraan Oda Zoe Hochscheid. Om 15.30 uur in het Koetshuis van kasteel Oud-Poelgeest, de toegang is kosteloos. Klik daarvoor hier.

Leander Schlegel
Leander Schlegel (1844–1913) is een van de meest markante Nederlandse componisten van zijn tijd. Geboren op destijds Oegstgeester grondgebied –  in een niet meer bestaande woning langs de Singel ter hoogte van Molen De Valk –, is hij getogen in Leiden. Zijn werken werden tot in Wenen bewonderd en zijn daar dikwijls uitgevoerd. Schlegel voltooide zijn Tweede strijkkwartet kort voor zijn plotselinge dood, thuis in Overveen waar hij veertig jaar woonde. Hij is bijgezet in het familiegraf op de elitebegraafplaats De Groene Steeg in Leiden.

Afbeelding
Leander Schlegel

In memoriam Jurjen Vis

Ingediend door rik op ma, 07/29/2019 - 11:20

Op 19 juli overleed de musicus, schrijver en historicus Jurjen Vis. Jurjen Vis was de Nederlandse muziek zeer toegewijd en uitte dat niet alleen als uitvoerend musicus, maar ook als schrijver.

Zo schreef hij biografieën over onder meer de componisten Leo Smit, Robert de Roos, Jacques Beers en de Friese musicus en musicologe Aafke Komter-Kuipers, maar ook artikelen zoals bij het overlijden van de klavecinist Gustav Leonhardt. In 2007 promoveerde hij op een biografie van de componist en musicus Julius Röntgen.

Het Nederlands muziekleven zal hem missen als veelzijdig, begaafd en inspirerend onderzoeker en musicus.

Ciconia Consort speelt vergeten meesterwerken van Willem Otterloo en Willem Mengelberg

Ingediend door Paula op vr, 05/17/2019 - 18:00

Op zaterdag 1 juni a.s. presenteert het Ciconia Consort in De Nieuwe Kerk het concertprogramma 070, Muziek achtâh de dùine, een exclusief Haags programma over het rijke Haagse muziekleven in de 20e eeuw. Ciconia Consort, onder leiding van Dick van Gasteren, speelt onder andere Passacaglia en Prelude, dans en epiloog voor klarinet en strijkorkest van Willem van Otterloo (1907-1978). Manuscripten uit de archieven van het Nederlands Muziekinstituut, die niet eerder werden uitgegeven, zijn door uitgeverij Donemus speelklaar gemaakt.

Een centrale rol in 070, Muziek achtâh de dùine speelt de beroemde dirigent Willem van Otterloo. Hij was 25 jaar chef-dirigent van het Residentie Orkest en bracht het orkest tot grote (internationale) hoogte. Het Residentie Orkest was de grote motor achter de Haagse muziek en belangrijk voor de bloeiperiode van de klassieke muziek in het 20e-eeuwse Den Haag. Zijn  Passacaglia en Prelude, dans en epiloog werden slechts eenmaal eerder uitgevoerd.

Een ander icoon uit de Nederlandse muziekgeschiedenis, Willem Mengelberg, trad als chef-dirigent van Het Concertgebouworkest veelvuldig op in muziek minnend Den Haag, o.a. in de beroemde Diligentia-concerten. Zijn Sinfonietta voor strijkorkest beleeft in 070, Muziek achtâh de dùine zijn Nederlandse première. Het jeugdwerk werd in Nederland niet eerder volledig uitgevoerd.

Componist Constant van de Wall liet zich in zijn werk, net zoals veel collega-kunstenaars uit Den Haag, zoals Louis Couperus, inspireren door de kunst en cultuur uit het voormalige Nederlandse Indië. In zijn Wajanglegende voor strijkorkest is duidelijk de invloed van de gamelan te horen. Hoewel orkestwerken van Robert de Roos tijdens zijn leven regelmatig met succes werden uitgevoerd, vooral door Willem van Otterloo met het Residentie Orkest, zal het werk Sinfonia in due moti zijn wereldpremière beleven. Na zijn dood in 1976 raakten composities van De Roos in de vergetelheid. Dat lot onderging het werk van de meeste Nederlandse componisten van zijn generatie. Frits Koeberg was maar liefst 27 jaar dirigent van Haagsche Orkest-Vereeniging Musica en was daarmee één van de belangrijke inspirators van het Haagse amateur muziekleven.

Solist tijdens 070 Muziek achtâh de dùine is klarinettist Hans Colbers. Sinds 1995 is Colbers als soloklarinettist verbonden aan het Residentie Orkest. Als solist trad hij op met o.a. het Nederlands Blazers Ensemble en het ASKO/Schönberg Ensemble. In het concertprogramma interviewt Maartje Stokkers, Frits Zwart (directeur van het Nederlands Muziekinstituut) en Dick van Gasteren over het rijke muziekleven van de stad ‘achtâh de dùine’.
 

Eigenzinnig klassiek
Ciconia Consort bestaat sinds het concertseizoen 2012/2013 en staat onder leiding van Dick van Gasteren. Het professionele orkest speurt regelmatig naar onbekende meesterwerken en brengt deze vaak voor het eerst op de Nederlandse concertpodia. Ciconia Consort heeft de afgelopen 5 jaar naam gemaakt met spraakmakende concerten. In december 2018 bracht het orkest haar eerste CD uit: French Music for String Orchestra die zeer lovend door de (inter)nationale pers en publiek is ontvangen.
Klassieke Zaken “een spetterend, tot in de puntjes verzorgd ensemble.

Willem van Otterloo (1907-1978) – Passacaglia voor strijkorkest

Willem van Otterloo (1907-1978) – Prelude, dans en epiloog voor klarinet en strijkorkest

Constant van de Wall (1871-1945) – Wajanglegende voor strijkorkest opus 25

Willem Mengelberg (1871-1951) – Sinfonietta voor strijkorkest

Robert de Roos (1907-1976) – Sinfonia in due moti per orchestra d'archi

Frits Koeberg (1876-1961) – Serenata indarno

 

vr 31 mei 19.00u - Tong Tong Fair, Malieveld, Den Haag (niet het volledige programma)
www.tongtongfair.nl  

za 1 juni 20.15u - De Nieuwe Kerk, Den Haag
Kaarten: www.zuiderstrandtheater.nl

Afbeelding
Ciconia Consort

Studiezaal gesloten

Ingediend door Paula op vr, 05/17/2019 - 15:25

De studiezaal van het Nederlands Muziek Instituut en het Haags Gemeentearchief is op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 mei 2019 gesloten!

Vanaf maandag 3 juni gelden de gebruikelijke openingstijden: Dinsdag, donderdag en vrijdag van 13:00 tot 17:00 uur.

Afbeelding
Nederlands Muziek Instituut

Componist Hans Kox overleden

Ingediend door Paula op do, 03/28/2019 - 14:51

Op 25 februari j.l. is in Haarlem de componist en muziekpedagoog Hans Kox overleden.

Hans Kox werd op 19 mei 1930 in Arnhem geboren en studeerde onder meer piano bij Jaap Spaanderman en compositie bij Henk Badings. In 1956 werd hij directeur van de muziekschool in Doetinchem en vijftien jaar later vertrok hij naar Haarlem, in welke omgeving hij tot zijn dood toe zou blijven wonen en werken, onder meer als adviseur van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Hij is verbonden geweest aan het Utrechts Conservatorium als docent Compositie, maar vanaf 1984 heeft hij zich fulltime aan het componeren gewijd.

Zijn composities zijn meerdere malen met prijzen en (internationale) onderscheidingen bekroond. In zijn standaardwerk “Zeventig jaar Nederlandse Muziek 1915-1985” schreef Leo Samama: “Hij is een bewust traditionalist en schroomt niet bij het verleden te rade te gaan. Maar Hans Kox verstaat zijn vak als de beste en verscheidene van zijn werken steken met kop en schouders boven het grijze gemiddelde van de Nederlandse toonkunst uit."

Het Nederlands Muziekinstituut beschikt  sinds 2009 over (een deel van) het archief van Hans Kox, vooral een groot aantal muziekmanuscripten.

Afbeelding
Hans Kox

Revolutie in de muziek in de sixties en seventies, tentoonstelling in atrium Stadhuis Den Haag

Ingediend door Paula op di, 02/26/2019 - 14:48

De tentoonstelling ‘Revolutie in de muziek in de sixties en seventies’ is gemaakt door het Nederlands Muziek Instituut (NMI) in samenwerking met de stichting Opus 6580 en is te zien op de verlichte fotopanelen in het Atrium van het Stadhuis in den Haag.

Er is  aandacht voor Nederlandse componisten, geboren tussen 1930 en 1955, en hun werk, dat zeer uiteenlopende stijlen omvat. Deze generatie timmerde in de sixties en seventies flink aan de weg, onder andere met de Aktie Notenkraker in 1969. Deze actie werd geïnitieerd door componisten van de Haagse School, waaronder Louis Andriessen en Reinbert de Leeuw.

Op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag ontstond in de jaren zeventig één van de belangrijkste Nederlandse ensembles voor hedendaagse muziek, het Schönberg Ensemble. In de tentoonstelling is aandacht voor de resultaten en gevolgen van die roerige tijd, waaronder de toen ontstane specifiek Nederlandse  ‘ensemblecultuur’. De tentoonstelling is zien van 22 februari tot en met 30 maart.

Symposium
Deze tentoonstelling vormt mede de aanleiding voor een symposium op vrijdag 22 maart met als titel:

Reconstructie / Deconstructie: Kenschetsen van het Nederlandse muziekleven in de periode 1965-1980.

Het symposium wordt georganiseerd in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Inleiders zijn onder meer Robert Adlington, Geert Buelens en Emile Wennekes.

Locatie: Studio B (eerste verdieping) van de Bibliotheek Den Haag, Spui 68, Den Haag.
Aanvang 13.30, einde c. 17.00 uur, deelname aan het symposium is gratis.
Aanmelden via: cursus.hga@denhaag.nl o.v.v. symposium

Afbeelding
Programma omslag

De bezoeken van Johannes Brahms aan Nederland en zijn kring van Nederlandse vrienden

Ingediend door Paula op do, 02/07/2019 - 15:10

In het kader van het Februari Festival in Den Haag:
Vrijdag 15 Februari 2019 - 16:00 tot 17:15 uur
De lezing: De bezoeken van Johannes Brahms aan Nederland en zijn kring van Nederlandse vrienden.

Door Frits Zwart

Musicoloog en directeur van het Nederlands Muziekinstituut Frits Zwart gaat in deze lezing in op het verblijf van Johannes Brahms in Nederland en wat hij heeft betekend voor het Nederlandse muziekleven. Heeft hij sporen nagelaten en is er aanwijsbare invloed op het Nederlandse muziekleven? Welke Nederlandse componisten heeft hij ontmoet en heeft hij die ook geïnspireerd?

LOCATIE: Het Nutshuis, Riviervismarkt 5, 2513 AM Den Haag
Vrijdag 15 februari 2019 - 16:00 - 17:15

zie: https://www.februarifestival.nl/nl/evenementen/de-bezoeken-van-johannes-brahms-aan-nederland-en-zijn-kring-van-nederlandse-vrienden

Afbeelding
Frits Zwart

1765 - Familie Mozart komt per trekschuit aan

Ingediend door Paula op wo, 10/31/2018 - 08:54

Lezing, Bibliotheek Centrale
dinsdag 27 november 2018 12:30 tot 13:45

Frits Zwart is directeur van het Nederlands Muziek Instituut dat sinds enkele jaren onderdeel is van het Haags Gemeentearchief. Frits is musicoloog en studeerde in Utrecht. Hij is al enkele jaren verbonden met het muzikaal erfgoed van Nederland en publiceerde o.m. twee lijvige boeken over de dirigent Willem Mengelberg.

Hoe kwam het Muziekinstituut aan Mozarts handschrift?
In de collectie van het NMI is het handschrift van Wolfgang Amadeus Mozarts Galimathias Musicum KV 32 een absoluut topstuk. Mozart schreef dit werk tijdens zijn verblijf in Den Haag als onderdeel van de Europese concertreis die hij met zijn zus en ouders door Europa maakte. De Mozarts verbleven ook enkele maanden in Nederland en arriveerden in 1765 per trekschuit in Den Haag. De details van dat verblijf in Nederland vormen de kern van de lezing. Ook doet Frits uit de doeken hoe het NMI aan dat kostbare handschrift kwam.

Aanmelding & locatie
Gezien het aantal zitplaatsen verzoeken wij u vriendelijk om u per mail aan te melden via aanmeldinglezingHGA@denhaag.nl. De lezing vindt plaats in Studio B, etage 1 van de Centrale Bibliotheek, Spui 68.

Prijs voor leden: gratis
Prijs voor niet-leden: gratis
Reserveren: noodzakelijk

Afbeelding
Huis aan Spui 44 waar Mozart in 1765 verbleef. Fotocollectie Haags Gemeentearchief.

Debussy / Escher Festival in de Willen Twee Concertzaal te 's-Hertogenbosch op 1-12-2018

Ingediend door Paula op vr, 10/12/2018 - 14:11

In drie concerten in Willem Twee Concertzaal te ’s-Hertogenbosch hoort u pareltjes uit het kamermuziekrepertoire van Escher en Debussy.

Concert 1: 15.00 uur
Debussy liet zich bij het schrijven van zijn sonate voor cello en piano inspireren door François Couperin. Doordat hij ook de pentatoniek en de heletoonsladder gebruikte, ontstond er een kleurrijke mix van barok en impressionisme. Het is één van de meest geliefde stukken uit het cellorepertoire. Veel minder bekend, maar daarmee niet minder indrukwekkend, is de Sonata Concertante van Rudolf Escher. De Nederlandse componist vertrok vanuit het idioom van Debussy, maar ontwikkelde steeds sterker zijn eigen taal. Laat u verrassen door dit meeslepende werk van Nederlandse bodem. Celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth vormen al jarenlang een succesvol duo dat zich heeft gespecialiseerd in Nederlandse muziek. Tussen de stukken door geeft musicoloog Leo Samama een toelichting op de muziek.

Claude Debussy: Sonate voor cello en piano
Rudolf Escher: Sonate Concertante

concert 2: 16.45 uur
Arcana is één van de meesterwerken van Rudolf Escher. Hij schreef deze vierdelige suite in de oorlogsjaren, en de betekenis van Arcana (geheim geneesmiddel), was een symbolische verwijzing naar de oorlogssituatie. In Estampes laat Debussy zich van zijn exotische kant zien en horen; oosterse invloeden, een habanera en een virtuoze finale komen samen. Pianist Tobias Borsboom voert verder nog een selectie van de preludes van Debussy uit. Borsboom was prijswinnaar bij verschillende grote concoursen en wordt gezien als één van de beste jonge pianisten van Nederland.

Claude Debussy: Estampes, Préludes (selectie)
Rudolf Escher: Arcana


Concert 3: 19.30 uur
Debussy en Escher wisselen elkaar af in dit concert. Hoewel Escher een heel eigen stijl ontwikkelde, klinkt er toch steeds een belangrijke overeenkomst met de muziek van zijn grote inspirator: een grenzeloos palet aan klankkleuren. Met Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet), Marieke Schneemann (fluit), Elisabeth Smalt (altviool) en Ellen Corver (piano) kunt u zich geen betere ambassadeurs voor deze bijzondere kamermuziek wensen.

Claude Debussy: Syrinx voor fluit solo, La plus que lente, Beau Soir, Romance.
Rudolf Escher: Sonate voor klarinet solo, sonate voor fluit solo, trio voor klarinet, altviool, piano

Kijk voor meer informatie en kaartjes op www.willem-twee.nl.

Afbeelding
Rudolf Escher

150 jaar Vereniging van Nederlandse Muziekgeschiedenis

Ingediend door Paula op vr, 10/12/2018 - 14:03

 De KVNM maakte het werk van Nederlandse componisten als Josquin Desprez, Obrecht, Ockeghem en  Sweelinck voor onderzoek en uitvoering beschikbaar, publiceerde talrijke monografieën over het Nederlandse muziekleven en is uitgever van het belangrijkste Nederlandse muziekwetenschappelijke tijdschrift, het TVNM. Samen met de initiatie van de leerstoel muziekwetenschap in Utrecht – leverde de KVNM een essentiële bijdrage aan het onderzoek naar Nederlands muzikaal erfgoed.

Tot en met 24 november is de tentoonstelling Van Sweelinck tot Diepenbrock. 150 jaar KVNM in de Universiteitsbibliotheek, Drift 27 in Utrecht te zien, samen met de documentaire 150 jaar KVNM – Een zoektocht naar schatten uit het verleden van Jochem van der Heide. De documentaire is ook online te bekijken.


Van 19 t/m 24 november vindt in Utrecht een feestweek plaats met de presentatie van het boek Muziek in de Republiek van Rudolf Rasch, het jubileumnummer van TVNM, verschillende concerten en tot besluit het internationale congres Musicological Societies as Intermediaries between Society, Musical Life and Academia (22-24 november). Alle activiteiten zijn openbaar toegankelijk.

Kijk voor het overzicht op onze jubileumwebsite: http://jubileum.kvnm.nl/

Afbeelding
Van Sweelinck tot Diepenbrock - 150 jaar KVNM

Olga de Kort – Gerard von Brucken Fock. Preludes voor piano. Vol. 1-3. Donemus

Ingediend door Paula op vr, 10/12/2018 - 13:54

De naam van Gerard von Brucken Fock (1859-1935) zorgt vooralsnog voor weinig klinkende muziekassociaties. Deze muziekrecensent van De Amsterdammer, landarbeider, soldaat in het Leger des Heils én componist leidde een teruggetrokken leven en zocht zijn heil liever in godsdienst dan in muziek. Als hij toch de pen ter hand nam om zijn ideeën het muzikale gestalte te geven, kon het resultaat wel op bijval van Willem Mengelberg, Julius Röntgen en Edvard Grieg rekenen. De laatste herkende in Von Brucken Fock ‘een Hollandse Chopin’ en had grote waardering voor zijn 24 Preludes opus 15 (1901). Hoe zijn religieus geladen en Duits laat-romantisch georiënteerde muziek klonk, weten we pas sinds kort, dankzij de eerste cd-opnamen en concertuitvoeringen. Met de integrale uitgave van het liefst 152 late preludes van Von Brucken Fock zet Donemus deze zo goed als onbekende en vergeten Nederlandse componist resoluut in het zonnetje. De drie jaar geleden in het Nederlands Muziek Instituut herontdekte preludes uit 1924-1931 vormen een aanzienlijke bijdrage tot het Nederlandse pianomuziek repertoire. Ook karakteriseren ze de eigenaardige componist als de besten. Een deel van de preludes is programmatisch en heeft de titels die de sfeer van de miniaturen door de ogen van de componist weergeven (Le mistral, Paysage d’hiver, La mer au Lointain, De vogeltjes, Regen en storm, Zee-impressie). De overwegend somber gekleurde sfeerbeelden, die de stemmingen van Von Brucken Fock prijs geven, zijn zowel impressionistisch als romantisch te noemen. De albums zijn geïllustreerd met de schilderijen van de componist en zijn voorzien van de inleiding door Eric Matser. @Olga de Kort, 2018.

Lees ook op: http://olgadekort.com/2018/08/16/olga-de-kort-gerard-von-brucken-fock-preludes-voor-piano-vol-1-3-donemus/

Afbeelding
Gerard von Brucken Fock

Jazz-Concerto van Lud van Zele

Ingediend door Paula op di, 10/02/2018 - 13:38

Zondag 11 november aanvang 14:00 uur
Jazz-Concerto Ludwig van Zele in een versie voor twee piano's
Uitgevoerd door Henk Mak van Dijk en Gustavo Corrales Romero. Ook worden er werken gespeeld van Colin Mcphee, Lisa Bandara en Gustavo Corrales Romero

Locatie Bibliotheek Den Haag Spui 68, Studio B, eerste verdieping. Toegang gratis

Pianist en onderzoeker Henk Mak van Dijk trof in de Indische Courant van 18 januari 1938 een opmerkelijke recensie aan van een concert in sociëteit Concordia  van Malang, waar pianist Lud (Ludwig) van Zele (1913-1976) een eigen jazzcompositie speelt: een driedelig jazzconcert voor piano solo en klein jazzorkest.

Na enig speurwerk weet Mak van Dijk het manuscript, compleet met orkestpartijen, in 2016 terug te vinden. Het eerste deel van het manuscript laat vele virtuoze passages, grote akkoorden en een swing-bas zien, het langzame deel een zwoele bluesy sfeer in de stijl van een Hollywood filmsong. Het laatste deel is een pittige ragtime. Het motto hiervan lijkt: Don't worry, be happy! Het concert lijkt geschreven in de stijl van muziek van de Amerikaanse componist George Gershwin.

Afbeelding
Lud van Zele (Malang, ca. 1935)

Concerten van het Nederlands Muziek Instituut najaar 2018

Ingediend door Paula op vr, 07/06/2018 - 10:52

In samenwerking met de Haagse Kunstkring organiseert het NMI dit najaar drie concerten met als motto: Muziek uit de schaduw.

Het gaat hierbij om weinig bekende muziek, in hoofdzaak afkomstig uit de collecties van het NMI, en die het verdient om (weer) eens te worden gehoord. De Haagse Kunstkring geeft met haar ambiance een mooie gelegenheid om daar op drie zondagochtenden van te genieten. Duur van de concerten ruim een uur. Toegang gratis. Vrije gift aan de uitgang.

De concertdata:

Zondag 23 september, aanvang 12.00:  muziek rond componist Ab van Duuren, werken van Ab van Duuren, Alexander Voormolen en Cor Kuiler, uitgevoerd door Pauline Oostenrijk (hobo), Peter le Feber (althobo), Daniel van der Hoeven (piano)

 

Zondag 21 oktober, aanvang 12.00 uur:muziek van Dick van der Ven (in 2016 overleden Haagse pianist en componist), uitgevoerd door Pauline Oostenrijk (hobo) en Klaas Trapman (piano).

 

Zondag 25 november, aanvang 12.00 uur:

'Robert Schumann - Johannes Verhulst : een innige vriendschap': liederen en pianomuziek van Verhulst en Schumann, uitgevoerd door mezzosopraan Franciska Dukel, die zichzelf aan de piano begeleidt en solo-pianowerken speelt!

 

Locatie: Haagse Kunstkring, Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag

Afbeelding
Johannes Verhulst