Nieuws

Indische klassieke muziek in Den Haag

Ingediend door karijn op di, 05/15/2018 - 15:05

Vanaf maandag 14 mei t/m 30 juni is er in het Atrium van het Haagse Stadhuis in de verlichte panelen een tentoonstelling over Indische Klassieke Muziek in Den Haag. Indische klassieke muziek is niet alleen van belang voor de Nederlandse, maar ook voor de Indonesische muziekgeschiedenis, het zogenoemde gedeelde cultureel erfgoed. Het gaat hier om gecomponeerde westerse muziek, die in meer of mindere mate verweven is met elementen uit de muziekcultuur van de Indische Archipel. Een kleine groep Nederlandse componisten, geboren, wonend of werkzaam in Nederlands-Indië ‘vertaalden’ de talloze indrukken van het land naar muziek die zijn vorm kreeg in symfonieën, Maleise liederen, een heus Indisch pianoconcert, sonates, Javaanse rapsodieën en suites en zelfs een opera, compleet met Javaanse dansen. Niet iedereen componeerde een uitgebreid ‘Indisch’ oeuvre bij elkaar, sommigen schreven slechts een klein aantal stukken. Opvallend is dat een aantal van deze werken destijds werd uitgevoerd door gerenommeerde solisten en orkesten in binnen- en buitenland, zoals het Residentie Orkest, het Concertgebouworkest of de Wiener Philharmoniker. Deze tentoonstelling is voor het NMI samengesteld en gerealiseerd door Henk Mak van Dijk en is bijna geheel samengesteld uit materiaal uit de archieven van het NMI. Verder is samengewerkt met Tong Tong 60 jaar en Dutch Culture, Centre of International Cooperation.

Afbeelding
WallMaleiselieder

NMI gesloten

Ingediend door karijn op di, 05/15/2018 - 11:04

Het NMI is in de komende weken op de volgende dagen gesloten:
Maandag 21 mei (2e pinksterdag);
Maandag 28 mei in verband met het jaarlijkse personeelsuitje.

Op de overige dagen zijn wij gewoon bereikbaar en is de studiezaal zoals gebruikelijk geopend.

Labels

Vernieuwde website

Ingediend door admin op wo, 03/28/2018 - 16:36

Vanaf heden heeft het NMI de website vernieuwd. Deze vernieuwde website is nu ook geschikt voor telefoons en tablets. In de nabije toekomst wordt er meer informatie via dit nieuwe platform on-line gezet.

Afbeelding
Het NMI

Herman Strategier: Oratorium de Arnhemsche Psalm 11 april

Ingediend door admin op wo, 03/28/2018 - 15:40

Het oratorium de “Arnhemsche Psalm” zal op woensdag 11 april 2018 door de Oratoriumvereniging  Wassenaar Vocaliter o.l.v. Frank de Groot worden uitgevoerd. Solisten zijn: Simone Riksman (sopraan), Robbert Muuse (bariton) en Hans van Hechten (declamator). Het geheel zal begeleid worden door Holland Symfonie Orkest (het vroegere Randstedelijk Begeleidingsorkest). Aanvang 20.15 in de Goede Herderkerk, Stoeplaan 4 in Wassenaar. Op het programma staat verder het Requiem van W.A. Mozart.

Strategier componeerde in 1955 zijn Arnhemsche Psalm ter gelegenheid van de viering van 10 jaar bevrijding en in opdracht van de gemeente Arnhem. Door een toevallige omstandigheid hoorde de dichter Jan Engelman wat voor indruk het voorlezen van Psalm 91 op de gewonde soldaten, tijdens de gevechtshandelingen van Slag om Arnhem, gemaakt had. Dit verschafte Herman Strategier een stevig houvast en vormde de aanleiding voor de compositie en de naamgeving van het werk. Bijzonder is dat Strategier destijds zelf met zijn jonge gezin uit Arnhem weg moest toen de operatie Market Garden op handen was. Deze evacuatie heeft diepe indruk op hem gemaakt. De première van het werk vond plaats op 5 mei 1955 in Musis Sacrum te Arnhem. Uitvoerenden waren toen Greet Koelman (sopraan), Leo Ketelaars (bas), Max Croiset (declamatie), leden van de Arnhemse Oratorium- en mannenzangverenigingen en Het Gelders Orkest onder leiding van de componist.

Afbeelding
Herman Strategier

Labels

Nederlandse Operamuziek op zondag 13 mei

Ingediend door frits op wo, 02/28/2018 - 12:05

Concert in theater Diligentia

Barbara Kozelj (mezzo-sopraan), Elise Caluwaerts (sopraan), Marcel Reijans (tenor), Hans de Vries (bariton), Rémy Baudet (viool), Martin Stadler (hobo), Saskia van der Wel (cello), Albert-Jan Roelofs (klavecimbel, muzikale leiding, bewerkingen). Jong talent ensemble o.l.v. Peter Le Feber, e.a. 

Programma: Baron Gottfried van Swieten (1733-1803) uit: Les talents à la mode [1770], Zingoni (1720-1811) uit: Les passetemps de l’amour [1764], Colizzi (1742-1808) uit: Le Français chez les Hurons [1783], Philipp Meissner (1748-1816) uit: L’heureux révolution [1788], Johann Just uit: De koopman van Smyrna [1774], Jacob Jan van Wassenaer Obdam Uit: Les nôces de Venus ou les filets de Vulcain [1751], Colizzi uit: Les dieux au village [1790], uit: Le droit d'Ainesse [1778], uit: Les dieux au village [1790]

Diligentia, concert 13 mei, aanvang 16.00, voorprogramma 15.30 u. Diligentia, Lange Voorhout 5, Den Haag

Ticketlink: diligentia-pepijn.nl

Afbeelding
Operaconcert

Labels

CD Dirk Fock

Ingediend door admin op wo, 12/20/2017 - 23:00

De Nederlandse dirigent en componist Dirk Fock (1886-1973) studeerde onder andere muziek in Berlijn, waar hij van Karl Muck en Arthur Nikisch directielessen kreeg, en viool studeerde bij Anton Witek. Als violist speelde hij enige tijd in een orkest onder leiding van Gustav Mahler. Zijn vader was de Nederlandse jurist en staatsman Dirk Fock sr. (1858-1941) die echter liever zag dat zijn zoon niet voor de muziek koos. Fock jr. maakt echter spoedig naam als dirigent en werd eerst dirigent in Berlijn en vervolgens in Mülhausen. Daarna werkte hij enkele jaren in Zweden om in 1919 naar Amerika te vertrekken. Daar vond hij opnieuw emplooi als dirigent en na allerlei gastdirecties werd hij leider van de American Orchestral Society. Zijn achternaam veranderde hij in Foch. Hij keerde toch weer terug naar Europa, werkte in verschillende steden en had veel gastdirecties, onder andere bij het Concertgebouworkest. In 1940 vertrok hij weer naar Amerika en werd Amerikaans Staatsburger.

Fock componeerde ook, en in zijn bescheiden oeuvre zijn composities terug te vinden die de sporen dragen van de omgeving waar hij ter wereld kwam en opgroeide, Nederlands-Indië. In de jaren ’70 verscheen een lp waarop zijn dochter Nina Foch, een beroemd Amerikaans actrice die o.a. een hoofdrol in de film Ben Hur speelde, werken van haar vader declameerde, begeleid door pianist Frederic Meinders, die op deze lp ook enkele solowerken van Fock vertolkte.

Enkele maanden terug verscheen een prachtig vormgegeven cd met liederen en pianomuziek, grotendeels uit de collectie van het NMI. Opnieuw wordt daarmee een Nederlandse componist aan de vergetelheid ontrukt. Meer informatie op: www.dirkfock.org

Afbeelding
Dirk Fock CD

Symposium 'Muziekarchieven bedreigd'

Ingediend door admin op do, 09/28/2017 - 23:00

Muziekarchieven Bedreigd!

Wist u dat in Hilversum 5 kilometer aan partituren uit de omroeparchieven bijna in de papierversnipperaar terecht is gekomen? En dat het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag door de cultuurbezuinigingen een paar jaar geleden hier op het nippertje aan ontkwam? Gelukkig is dit laatste archief gered door de gemeente Den Haag, maar andere muziekarchieven in Nederland leiden een onzeker bestaan met een ongewisse toekomst. Hoog tijd om voor de bedreigde muziekarchieven op te komen en er een symposium aan te wijden. Wilt u hieraan deelnemen? Dat kan!

Symposium en boekpresentatie

Aanleiding is de verschijning van het boek Opslaan en vernietigen – muziekarchieven bedreigd (Ambo Anthos 2017), geschreven door Jacqueline Oskamp. De eerste exemplaren van het nieuwe boek worden aangeboden aan Joris Wijsmuller, wethouder cultuur van de Gemeente Den Haag, en aan het programma Weeshuis van de Nederlandse Muziek van de VPRO in de persoon van presentator David Dramm.

vrijdag 27 oktober van 13.00 tot 17.00 uur
Studio B op de 1e etage van de Centrale Bibliotheek Den Haag

dagvoorzitter: Stephan Sanders

programma:

Jacqueline Oskamp (muziekpublicist) geeft een impressie van haar boek
Sander van Maas (musicoloog en voorzitter van de commissie muziek van de Raad voor Cultuur) over het advies van de Raad t.a.v. de muziekarchieven
Loes Rusch (musicoloog) over het belang van het archief voor haar onderzoek naar de jazz in Nederland
Daan Manneke (componist) over de vraag wat er straks met zijn nalatenschap moet gebeuren
Frits Zwart (directeur Nederlands Muziek Instituut) over de relevantie van ‘het’ muziekarchief

Muziek door Heleen Hulst (viool) & Gerard Bouwhuis (piano).

In de vitrinetafels en op de fotowand is de expositie ‘Muziekarchieven in beeld’ van fotografe Joyce Vanderfeesten te zien.

Deelname is gratis, wel aanmelden via cursus.hga@denhaag.nl  o.v.v. aanmelding symposium Muziekarchieven Bedreigd!

Het symposium wordt georganiseerd door het Nederlands Muziek Instituut met de Bibliotheek Den Haag en het Haags Gemeentearchief.


29 september 2017

Afbeelding
Muziekarchieven bedreigd

Facsimile Der Abschied van Mahler

Ingediend door admin op do, 09/28/2017 - 23:00

De zestigste verjaardag van de Gustav Mahler Stichting Nederland (GMSN) in 2016 is aanleiding geweest voor een bijzondere uitgave. Twee handschriften van Gustav Mahler uit het archief van Willem Mengelberg, het Clavierauszug en de Partitur van Der Abschied uit Das Lied von der Erde zijn als facsimile uitgegeven in een fraaie cassette. De uitgave is voorzien van toelichtingen door Edward Reilly† - groot kenner van Mahler’s manuscripten - alsmede door Eveline Nikkels, voorzitter van de Gustav Mahler Stichting Nederland en Frits Zwart, directeur van het Nederlands Muziek Instituut.

Na Mengelbergs uitvoering met de Wiener Philharmoniker van Das Lied von der Erde in Wenen op 30 december 1917 werden de handschriften, voorzien van een fraaie opdracht, door Alma Mahler uit erkentelijkheid aan de dirigent overhandigd: ‘Dem Freunde Gustav Mahlers, dem herrlichsten Interpreten seiner Musik, Willem Mengelberg’, wat aangeeft hoe hoog Alma de inzet van Mengelberg voor de muziek van Mahler waardeerde. Van al Mahler’s werken heeft Mengelberg met Das Lied von der Erde de meest intense band gehad. Met zijn legendarisch geworden verklankingen bereikte hij een absoluut hoogtepunt in de Mahlerinterpretatie.

Deze uitgave, die in een gelimiteerde en genummerde oplage van 400 exemplaren verscheen, wordt stellig een collector’s item. De uitgave is nog te bestellen via de bestelmodule op de website van de GMSN.

De eerste exemplaren van dit facsimile werden op 22 maart 2017 tijdens een feestelijke bijeenkomst overhandigd aan de ambassadeur van Oostenrijk, Hare Excellentie mevrouw Dr. H. Gürer en aan dr. Martijn Sanders, voormalig directeur van het Concertgebouw in Amsterdam.


Mahler facsimile

18 december 2017

Opening tentoonstelling Theo Olof

Ingediend door admin op zo, 09/10/2017 - 23:00

Op maandag 25 september vindt de opening van de tentoonstelling 'Haagse virtuozen: de violist Theo Olof' plaats. Deze tentoonstelling markeert de overdracht van het archief van Theo Olof (1924-2012) aan het Nederlands Muziek Instituut. Het Oneiros Ensemble, bestaande uit Johan Olof (viool) en Dorien Marselje (harp), speelt tijdens deze bijeenkomst werken van Henk Badings en Camille Saint-Saëns. Daarnaast wordt het woord gevoerd door Allard Olof en Aukelien van Hoytema.

Als violist zette Theo Olof zich in voor eigentijdse componisten, waaronder veel Nederlanders. Jarenlang was Theo Olof, samen met Herman Krebbers, concertmeester van het Residentie Orkest en daarna van het Concertgebouw Orkest. Tot 1982 was hij hoofdleraar viool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast schreef hij veel over muziek. Ook op andere terreinen was hij actief. Zo was hij bijvoorbeeld één van de initiatiefnemers van een eigen zender voor klassieke muziek, nu Radio 4. Met Pieter Moerenhout richtte hij het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds op. Ook was hij betrokken bij het Prinses Christina-concours waar een prijs naar hem is vernoemd. Op 13 september 2009 ontving hij uit handen van minister Plasterk van OC&W de allereerste 'NPO Radio 4 Prijs' wegens zijn 'onderscheidende manier' klassieke muziek voor een breder publiek toegankelijk te maken.

Aanvang 16.30 uur
Foyer van de Raadzaal, Stadhuis Den Haag (Spui 70), 1e etage

De tentoonstelling loopt t/m 18 november en is te zien in het Atrium van het stadhuis.



Theo Olof

Theo Olof

11 september 2017

Concert met muziek van Willem Vogel

Ingediend door admin op zo, 03/12/2017 - 23:00

Op zaterdag 22 april is er om 16.00 uur een concert gewijd aan werken van de kerkmusicus en componist Willem Vogel (1920-2010). Dit concert vindt plaats in de Kloosterkerk in Den Haag, is vrij toegankelijk, en markeert de overdracht van het archief van Willem Vogel aan het Nederlands Muziek Instituut / Haags Gemeentearchief. Het concert wordt gegeven door het Wassenaars Kamerkoor o.l.v. Geerten van de Wetering en Harmen Trimp (orgel), Elena van Slogteren (sopraan) en Jelle Leistra (tenor). Op het programma staan vocale werken: koormuziek, liederen voor sopraan met orgelbegeleiding, en orgelmuziek.

Willem Vogel was een allround kerkmusicus die actief was als organist, cantor en componist. Hij was organist en cantor in Amstelveen, en in Amsterdam van de Nieuwezijds Kapel en van de Oude Kerk. In die laatste kerk was hij zelfs tot 2000 organist.
De composities van Vogel bestaan voor het overgrote deel uit kerkmuziek. Veel van zijn orgelmuziek heeft het kerklied als grondslag. Zijn koormuziek is grotendeels geschreven voor liturgisch gebruik, met Bijbelteksten of kerkliederen als uitgangspunt. Ook componeerde hij talrijke melodieën voor kerkliederen. Die kwamen in allerlei zangbundels terecht, maar de meeste kerkgangers zullen Vogels melodieën vooral kennen uit het ‘Liedboek voor de Kerken’ (1973) en het nieuwe ‘Liedboek - zingen en bidden in huis en kerk’(2013).
Tijdens de bijeenkomst wordt gesproken door Sytze de Vries, die als dichter en als predikant van de Oude Kerk in Amsterdam, veel met Vogel samenwerkte, en door Christiaan Winter, die als cantor lange tijd in de Oude Kerk met hem samenwerkte en hem daar ook opvolgde.

Tijdens het concert in de Kloosterkerk worden onder andere de volgende werken van Willem Vogel uitgevoerd:

Bijbelse opera ‘David en Goliath’ (eigenlijk een mini-opera), Magnificat,  liederen voor sopraan en orgel, Evangeliemotetten voor Epifaniëntijd, Palmzondag en Pasen. Orgelwerken: triosonatine, Valeriussuite en Toccata psalm 150.


Willem Vogel

Willem Vogel

13 maart 2017

Tentoonstelling 'Haagse virtuozen'

Ingediend door admin op zo, 03/12/2017 - 23:00

Vanaf dinsdag 21 maart tot 28 april zijn in de lichtbakken in het Atrium ‘Haagse Virtuozen’ te zien. Dit overzicht van virtuoze musici is slechts een willekeurige keuze uit de talloze musici die in de 19e en 20e eeuw in Den Haag werkten en concerteerden. Het gaat om beroemde, maar vaak vergeten musici. Het overzicht wil laten zien hoe velen daarvan (ook) in Den Haag werkzaam waren en bijdroegen aan het muziekleven. Een belangrijke rol voor de musici speelt de vakopleiding. In Den Haag was dat in de 19e eeuw de Koninklijke Muziekschool, die aan het begin van de 20e eeuw Koninklijk Conservatorium werd. Het KC speelt nu nog steeds een belangrijke en vitale rol. Het geeft veel aan de stad doordat studenten en docenten bijdragen aan het muziekleven van Den Haag. Bij de presentatie ‘Haagse virtuozen’ valt op dat er heel wat musici van formaat aan het Koninklijk Conservatorium waren verbonden.

Een ander instituut dat midden in het muziekleven staat is het orkest. In Den Haag gaat het natuurlijk om het Residentie Orkest. Er is dan ook altijd een wisselwerking tussen de vakopleiding, het orkest en het (kamer-)muziekleven in de stad. Vele docenten van het Koninklijk Conservatorium waren lid van het Residentie Orkest en traden buiten de dienst van orkest of opleiding op in allerlei kamermuziekformaties.
Enkele musici van wie foto’s te zien zijn leven nog voort in naar hen vernoemde Haagse straten of pleinen. In de muziekbuurt in Waldeck zijn enkele Haagse musici terechtgekomen: Arnold Spoel kreeg een plein èn een straat en Cornélie van Zanten een straat. In Duinoord heeft de vermaarde 19de eeuwer Johannes Verhulst een plein gekregen.




Willem Noske

13 maart 2017

Jan van Dijk overleden

Ingediend door admin op zo, 03/12/2017 - 23:00

Op vrijdag 25 november 2016 overleed op 98-jarige leeftijd in zijn woonplaats Zwijndrecht de componist Jan van Dijk. Jan van Dijk was componist, dirigent, pianist en theoreticus. Hij doceerde aan de conservatoria van Rotterdam, Tilburg, Den Haag en Amsterdam (compositie, harmonie, contrapunt, analyse, hoofdvak theorie der muziek). Jan van Dijk was tevens jurylid aan de conservatoria van Gent en Brussel. Lange tijd dirigeerde hij het Gouds Symfonie-orkest en was muziekmedewerker van verschillende dagbladen en tijdschriften.

Jan van Dijk studeerde piano aan het conservatorium te Rotterdam bij Jaap Callenbach en compositie en directie bij Willem Pijper. Van Dijk laat een groot oeuvre na, in totaal 1263 opusnummers w.o.: 18 Symfonieën, 12 Strijkkwartetten, 7 Pianosonates, 75 Sonatines voor piano. Hij schreef Symfonische gedichten - ook voor blaasorkest – o.a. ‘Wallenstein’ en ‘Breeroo’. Hij componeerde ook veel koorwerken en voltooide de 150 Psalmen voor diverse a-capella-formaties. Onder zijn solo-concerten zijn een Concerto voor pianola en orkest, en voor harmonium en orkest. Ook componeerde hij veel voor beiaard. Het NMI beheert het archief van Jan van Dijk.

Jan van Dijk ontving de Visser-Neerlandiaprijs, de Willem Pijperprijs, de Cultuurprijs van de provincie Noord-Brabant en de Hertog-Jan-onderscheiding van de provincie Noord-Brabant. Hij was ereburger van de gemeenten Gouda en Tilburg en ere-Meester der Vrijmetselaarsloge te Gouda.

Voor verdere informatie: www.janvandijk.net


Jan van Dijk

Jan van Dijk

13 maart 2017

Lunchlezing 401 Nederlandse opera's

Ingediend door admin op zo, 03/12/2017 - 23:00

Op dinsdag 28 maart 2017 organiseert het Haags Gemeentearchief / Nederlands Muziek Instituut in het Historisch Informatiepunt (HIP) op de vierde etage van de Centrale Bibliotheek aan het Spui een lunchlezing over Nederlandse opera’s.
Het onderwerp ‘Nederlandse Opera’s’ is breder en omvangrijker dan je zou denken. Er zijn er sinds 1678 al meer dan 400 gecomponeerd in zo'n zeven talen. Valt daar een lijn in te ontdekken? Is er zoiets als een ‘Nederlandse’ opera? Wat zijn daar dan kenmerken van? Daarover gaat de lezing ‘401 Nederlandse Operas’ van 28 maart 2017, waarbij spreker René Seghers enkele opmerkelijke ontdekkingen presenteert.

René Seghers is (muziek)-filosoof. Hij is verbonden aan de tijdschriften Luister en Villa d’Arte en auteur van boeken over Franco Corelli, Jacques Brel, Hariclea Darclée en het IVC ‘s-Hertogenbosch. Hij werkt aan een handboek over Nederlandse opera’s, getiteld 401 Nederlandse Opera’s, net als de gelijknamige website. Sinds 2015 voert hij ook hoogtepunten van Nederlandse opera’s uit in de 401 Concerts serie, recent nog samen met het NMI in Den Haag.

Praktische informatie:
• Locatie: HIP Centraal, het Historisch Informatie Punt op 4e verdieping van de Centrale Bibliotheek, Spui 68.
• Wanneer: dinsdag 28 maart 2017 van 12.30 uur tot 13.00 uur.
• Toegang: gratis, aanmelden verplicht via cursus.hga@denhaag.nl

U mag meegebrachte boterhammen opeten tijdens de lezing.


René Seghers

René Seghers

13 maart 2017

Spectaculair concert met Nederlandse opera-aria's

Ingediend door admin op wo, 11/23/2016 - 23:00

Studio B (eerste verdieping) Centrale Bibliotheek Den Haag (Spui 68)
Toegang vrij

‘401NederlandseOperas’ en het Nederlands Muziek Instituut presenteren Nederlandse fin-de-siècle opera’s uit de archieven van het NMI.



Fragmenten en aria’s uit: Willem Landré: De roos van Dekama (1896), Gerard von Brucken Fock: Jozal (1912)*, Jan Brandts Buys: De kleermakers van Marken (1916), Jan van Gilse: Helga von Stavern (1913)*, Emile von Brucken Fock: Seleneia (1914), Daniël de Lange: Lioba (1906), Richard Hageman: Caponsacchi (1894), Cornelis Dopper: De blinde van Casteel Cuillé (1894)

* Wereldpremière


Het Haagse programma is het klinkende resultaat van een jarenlange samenwerking tussen 401DutchOperas en het Nederlands Muziek Instituut (NMI). Sinds 2012 is onderzoek gedaan naar de honderden Nederlandse operapartituren in de collectie van het NMI. Het doel van dat onderzoek is het publiceren van een handboek over Nederlandse opera’s. Omdat er van de vooroorlogse Nederlandse opera’s echter nauwelijks opnamen bestaan is 401NederlandseOperas in 2015 begonnen met het opvoeren van hoogtepunten uit het teruggevonden materiaal. In 401Concerts 4 treedt voor het eerst een volledig Nederlands solistenteam aan, met sopraan Barbara Schilstra, tenor Hendrik Vonk, bas-bariton Andreas Goetze, violiste Anna Hiemstra, pianist Wolter Willemsen en het speciaal geformeerde 401DutchOperas Koor onder leiding van Frits Muusse.

Het concert in Den Haag brengt onder meer een wereldpremière uit Gerard von Brucken Fock’s Jozal. In het slot van het grote duet uit de tweede akte bezwijkt Jozal voor Asdé’s rigoureuze verleidingskunsten. Dit duet, waarin Jozal zich van Asdé probeert los te maken teneinde God te dienen, stond model voor Von Brucken Focks eigen leven. Hij had eerder geprobeerd van zijn vrouw te scheiden teneinde hun liefde te redden, en zij volgde hem later naar Frankrijk als soldaat in het Leger des heils. Een andere wereldpremière is het betoverende slotduet uit Jan van Gilse’s (eveneens onuitgevoerd gebleven) Helga von Stavern. Voorheen de machtigste vrouw van Stavoren, crepeert de aan de bedelstaf geraakte Helga aan het einde in een sneeuwstorm. Haar voormalige kapitein Haron verklaart haar andermaal zijn liefde, die ze in haar stervensnood eindelijk beantwoordt. Uit Daniël de Lange’s Lioba klinkt voor het eerste sinds de wereldpremière in 1906 de dialoog tussen Tancolf en Lioba met daarin Lioba’s ooit geroemde ‘ik wil mijn kind van u’. Bijzonder is ook Richard Hagemans Caponsacchi dat in 1927 al vooruitliep op West Side Story en gebruik maakt van jazzelementen. Het is de enige opera van een Nederlander ooit aan The Metropolitan Opera New York opgevoerd. Hageman was in 1938 tevens de eerste Nederlandse Oscarwinnaar (hij heeft de sound van de John Wayne-westerns bedacht). Willem Landré bracht het Franse element terug in de Nederlandse muziek, maar aan het begin van zijn carrière had hij vooral succes met De roos van Dekama, een meeslepende grand opéra over de strijd tussen de Friezen en de Hollanders! Emile von Brucken Fock schiep met Seleneia de eerste volbloed Wagneriaanse opera van Hollandse snit, maar dan verpakt in een veristische eenakter vol eerwraak, bloed en smeltende romantiek. Jan Brandts Buys’ Die Schneider von Schönau is een van de meest succesvolle Nederlandse opera’s ooit. 401Concerts 4 brengt Veronika’s avondmijmering in de door Brandts Buys geautoriseerde Nederlandse versie, De kleermakers van Marken. Het concert besluit met Margareta’s waanzinaria ‘Krassende raven’ uit Cornelis Doppers De blinde van casteel Cuillé. Op een rotsplateau dans de van verdriet waanzinnig geworden Margareta op de maat van de bruidsmuziek waarmee haar geliefde met een ander trouwt. Nadat haar aria is onderbroken door achtkoppig monnikskoor danst ze in een delirium juichend van de rots.



Jan Brandts Buys, componist van Die Schneider von Schönau

Frits Zwart, directeur collecties van het Nederlands Muziek Instituut: ‘Mensen realiseren zich het niet altijd, maar het Nederlands Muziek Instituut is een heuse schatkamer. Na jaren in de stilte van het onderzoek heeft 401NederlandseOperas in Nederland en Vlaanderen met bijzondere concerten naam gemaakt. Ik vond het hoog tijd om dat vanuit het NMI te ondersteunen door hiervoor in Den Haag een podium te creëren. Want de beste manier om het belang van onze collecties te onderstrepen is door deze manuscripten uit te voeren. Dat is met grote werken zoals deze opera’s nog vrijwel nooit gebeurd. Eerdere 401Concerts waren steeds besloten maar dit concert is voor iedereen toegankelijk. We vragen geen entree, ons doel is de muziek te promoten. Op 18 december om 14.30 is iedere muziekliefhebber daarom van harte welkom bij de Centrale Bibliotheek op het Haagse Spui.’ .

Contactinfo voor de pers:
401NederlandseOperas
René Seghers: info@401NederlandseOperas.nl, 06-22338381
Nederlands Muziek Instituut
Frits Zwart: frits.zwart@denhaag.nl, 070-3533292

24 november 2016

Nieuw boek over Nederlandse muziekgeschiedenis

Ingediend door admin op zo, 11/06/2016 - 23:00

Voor haar boek Een behoorlijk kabaal – Een cultuurgeschiedenis van Nederland in de twintigste eeuw (Ambo|Anthos 2016) heeft Jacqueline Oskamp veelvuldig gebruik gemaakt van de archieven van het NMI. In deze studie spiegelt zij muzikale ideeën aan maatschappelijke ontwikkelingen, historische gebeurtenissen en de voortdurend veranderende tijdgeest. Dat levert verrassende gezichtspunten op.

Was de vileine Willem Pijper werkelijk zo’n vooruitstrevend componist? Waarom werd in ons land geschamperd over de in Frankrijk en Duitsland zo populaire jazzmuziek? Was in de oorlogsjaren ook het muziekleven gehuld in grijstinten? Hoe kon het dat niet een Nederlander maar een Fransman de schoonheid van de gamelan ontdekte? En: voerden de Notenkrakers in wezen een schijngevecht? Hoe beïnvloedt het populisme het huidige componeren?

Louis Andriessen las het al eerder: "Enorm spannend boek. Avontuur na avontuur: we herbeleven de Duitse bezetting, daarna gaan we naar Indonesië. Heel veel verhalen over die, en over o ja die, en ook die, kortom componisten onterecht vergeten, en misschien terecht vergeten. Wie zal het zeggen. Jacqueline Oskamps’ stijl is brillant en geestig, vaak venijnig, maar ook grondig, zowel over de muziek als over de politiek."
 

    

7 november 2016

Najaarsbijeenkomst Willem Mengelberg Society

Ingediend door admin op zo, 11/06/2016 - 23:00

Op zaterdag 12 november organiseert de Willem Mengelberg Society de najaarsbijeenkomst in Pulchri Studio. Deze staat in het teken van het net verschenen boek Willem Mengelberg, een biografie 1920–1951, geschreven door Frits Zwart. Behalve een lezing van de auteur over Mengelberg en Amerika geeft historicus en oud-directeur van het NIOD te Amsterdam, Hans Blom, een lezing met als titel 'Willem Mengelberg, de mens in zijn tijd'.

Tijdens de bijeenkomst worden ook enkele fragmenten gedraaid uit de Feierliche Messe (1895) van Mengelberg, zoals uitgevoerd op 20 september jl. in Luzern. Ook is er een forumdiscussie met Hans Blom, Frederik Heemskerk (auteur van het boek over de zuivering van Mengelberg) en Frits Zwart. De aanwezigen kunnen aan de inleiders vragen stellen.

De bijeenkomst ziet er als volgt uit:

• 13.30 uur: opening en welkom door Frederik Heemskerk
• 13.45 uur: Frits Zwart: ‘Mengelberg en Amerika’
• 14.30 uur: fragmenten uit de ‘Feierliche Messe’ (1895) zoals uitgevoerd op 20 september in Luzern
• 14.45 uur: pauze: de Society biedt u de consumptie aan
• 15.15 uur: Hans Blom, oud-directeur van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie te Amsterdam en emiritus hoogleraar Nederlandse geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam: ‘Willem Mengelberg, de mens in zijn tijd’
• 15.45 uur: forumdiscussie met Hans Blom, Frederik Heemskerk en Frits Zwart. De aanwezigen kunnen aan de inleiders vragen stellen.
• c. 16.30 uur: einde van de bijeenkomst. In het restaurant van Pulchri is gelegenheid om met elkaar na te praten.

De bijeenkomst is in de Louis XV-zaal van Pulchri Studio in Den Haag (Lange Voorhout 15). Entree voor donateurs € 10,- en voor introducees  € 12,50. Wilt u zich in verband met het aantal beschikbare zitplaatsen z.s.m. aanmelden via: info@willemmengelberg.nl.
 

    

Willem Mengelberg

7 november 2016

Presentatie cd met kamermuziek van Johanna Bordewijk-Roepman

Ingediend door admin op zo, 11/06/2016 - 23:00

Johanna Bordewijk-Roepman (1892-1971) kan gezien worden als een van de meest eigenzinnige componisten uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Zij stoorde zich aan geen enkele muzikale mode en ging volledig haar eigen weg. Haar muziek kenmerkt zich enerzijds door diepe ernst en emotionaliteit, maar kent ook humoristische trekjes. Van deze Nederlandse componiste is 45 jaar na haar dood, onder de titel From the bottom of my heart, een cd met kamermuziek verschenen.

Op vrijdagmiddag 25 november 2016 organiseert het Nederlands Muziek Instituut in samenwerking met het Bordewijk Genootschap de presentatie van deze cd. Het eerste exemplaar van deze cd zal uitgereikt worden aan Joris Wijsmuller (wethouder van Cultuur) en de kleinzoon van de componiste. Auteur Elly Kamp, die de dubbelbiografie Ferdinand en Johanna schreef over Johanna Bordewijk-Roepman en haar man, de auteur F. Bordewijk, zal vertellen over het wonderlijke muzikale leven van deze Nederlandse componiste.

Muzikale omlijsting: diverse composities van Johanna Bordewijk-Roepman uitgevoerd door Irene Maessen (sopraan), José Scholte (alt), Ursula Schoch (viool) en Marcel Worms (piano). 
 
Vrijdag 25 november 2016, aanvang 16.00 uur in de Centrale Bibliotheek (Studio B, op één) aan het Spui, Den Haag.
 Aanmelden via: info@bordewijkgenootschap.nl

    

7 november 2016

Concert door Jong Talent (KC)

Ingediend door admin op zo, 11/06/2016 - 23:00

'Van Bergen naar Zee’, concert op vrijdag 25 november in Grand Hotel Amrâth Kurhaus in Scheveningen. Aanvang 20:15 uur (ontvangst vanaf 19:00 uur, zaal open om 19:45 uur, receptie na afloop).

Tijdens dit concert treden leerlingen uit de School voor Jong Talent Den Haag (Koninklijk Conservatorium) en Gymnasium Hofwil uit Zwitserland gezamenlijk voor u op. Met muziek van o.a. Oscar van Hemel blikken zij terug op het tweede Piz Amalia Music Festival (september 2016). Gastspreker is Dr. Frits Zwart, die één van de bijzondere Zwitserse concertlocaties belicht: de kapel van Chasa Mengelberg.  Dit concert vindt plaats in samenwerking met de Stichting Oscar van Hemel en het Zwitsers bureau gutundgut.

Aanmelden voor 19 november: rsvp@koncon.nl.

    

Chasa Mengelberg

7 november 2016

Lezingen over Mengelberg

Ingediend door admin op ma, 10/03/2016 - 23:00

Op zaterdag 8 oktober van 12.45-13.45 uur geeft Frits Zwart een lezing in het Geschiedenis Festival in Haarlem onder de titel: ‘Luisteren naar Willem Mengelberg’. Locatie: Blauwe Zaal van de Philharmonie Haarlem.

Op donderdag 13 oktober geeft Frits Zwart in het kader van de maandlezingen van het Haags Gemeentearchief van 17.30-18.30 uur een lezing over Mengelberg in het HIP (Historisch Informatiepunt) op de 4e verdieping van de Centrale Bibliotheek (Spui 68) Den Haag.

Mengelberg op de radio

4 oktober 2016

Een nieuw bestuur

Ingediend door admin op ma, 10/03/2016 - 23:00

In de vorige nieuwsbrief bent u geïnformeerd over de veranderde situatie bij het NMI. Het NMI is sedert 1 januari jl. onderdeel geworden van het Haags Gemeentearchief. De naam van het Nederlands Muziek Instituut blijft echter gehandhaafd. Daarmee wordt beoogd de collectie, die nu bij het Haags Gemeentearchief is ondergebracht, extra reliëf te kunnen geven, onder meer via de website en deze nieuwsbrief. Het is namelijk van belang dat de collectie herkenbaar blijft als belangrijke nationale muziekcollectie. Het beheer van de collecties is echter formeel overgedragen aan het Haags Gemeentearchief en ook de werknemers zijn bij deze organisatie in dienst getreden.

De stichting NMI heeft dus geen collectievormende taak meer en is ook geen werkgever meer, maar zal zich richten op ondersteuning van de activiteiten met betrekking tot de collectie, de zichtbaarheid, presentaties, concerten en andere activiteiten.

Om die reden is in de loop van dit jaar 2016 het bestuur afgetreden. Na jaren van onzekerheid over het lot van de collecties en de organisatie is het NMI nu stevig verankerd bij het Haags Gemeentearchief en daarmee zijn de collecties veilig gesteld.
Voor de bestuursleden Klaas de Vries (voorzitter), Louis van der Elst (penningmeester), Bèr Deus, Els van den Bent en Peter Horsman betekende die zekerheid dat het einde van hun jarenlange bestuurlijke bemoeienis met de stichting als voltooid mocht worden beschouwd. Onder dankzegging voor hun werkzaamheden en belangeloze inzet zijn zij opgevolgd door (vooralsnog) twee nieuwe bestuursleden: Henk van der Meulen (voorzitter) en Marijke Reuvers (penningmeester).

4 oktober 2016