Nieuws

Revolutie in de muziek in de sixties en seventies, tentoonstelling in atrium Stadhuis Den Haag

Ingediend door Paula op di, 02/26/2019 - 14:48

De tentoonstelling ‘Revolutie in de muziek in de sixties en seventies’ is gemaakt door het Nederlands Muziek Instituut (NMI) in samenwerking met de stichting Opus 6580 en is te zien op de verlichte fotopanelen in het Atrium van het Stadhuis in den Haag.

Er is  aandacht voor Nederlandse componisten, geboren tussen 1930 en 1955, en hun werk, dat zeer uiteenlopende stijlen omvat. Deze generatie timmerde in de sixties en seventies flink aan de weg, onder andere met de Aktie Notenkraker in 1969. Deze actie werd geïnitieerd door componisten van de Haagse School, waaronder Louis Andriessen en Reinbert de Leeuw.

Op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag ontstond in de jaren zeventig één van de belangrijkste Nederlandse ensembles voor hedendaagse muziek, het Schönberg Ensemble. In de tentoonstelling is aandacht voor de resultaten en gevolgen van die roerige tijd, waaronder de toen ontstane specifiek Nederlandse  ‘ensemblecultuur’. De tentoonstelling is zien van 22 februari tot en met 30 maart.

Symposium
Deze tentoonstelling vormt mede de aanleiding voor een symposium op vrijdag 22 maart met als titel:

Reconstructie / Deconstructie: Kenschetsen van het Nederlandse muziekleven in de periode 1965-1980.

Het symposium wordt georganiseerd in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Inleiders zijn onder meer Robert Adlington, Geert Buelens en Emile Wennekes.

Locatie: Studio B (eerste verdieping) van de Bibliotheek Den Haag, Spui 68, Den Haag.
Aanvang 13.30, einde c. 17.00 uur, deelname aan het symposium is gratis.
Aanmelden via: cursus.hga@denhaag.nl o.v.v. symposium

Afbeelding
Programma omslag

De bezoeken van Johannes Brahms aan Nederland en zijn kring van Nederlandse vrienden

Ingediend door Paula op do, 02/07/2019 - 15:10

In het kader van het Februari Festival in Den Haag:
Vrijdag 15 Februari 2019 - 16:00 tot 17:15 uur
De lezing: De bezoeken van Johannes Brahms aan Nederland en zijn kring van Nederlandse vrienden.

Door Frits Zwart

Musicoloog en directeur van het Nederlands Muziekinstituut Frits Zwart gaat in deze lezing in op het verblijf van Johannes Brahms in Nederland en wat hij heeft betekend voor het Nederlandse muziekleven. Heeft hij sporen nagelaten en is er aanwijsbare invloed op het Nederlandse muziekleven? Welke Nederlandse componisten heeft hij ontmoet en heeft hij die ook geïnspireerd?

LOCATIE: Het Nutshuis, Riviervismarkt 5, 2513 AM Den Haag
Vrijdag 15 februari 2019 - 16:00 - 17:15

zie: https://www.februarifestival.nl/nl/evenementen/de-bezoeken-van-johannes-brahms-aan-nederland-en-zijn-kring-van-nederlandse-vrienden

Afbeelding
Frits Zwart

1765 - Familie Mozart komt per trekschuit aan

Ingediend door Paula op wo, 10/31/2018 - 08:54

Lezing, Bibliotheek Centrale
dinsdag 27 november 2018 12:30 tot 13:45

Frits Zwart is directeur van het Nederlands Muziek Instituut dat sinds enkele jaren onderdeel is van het Haags Gemeentearchief. Frits is musicoloog en studeerde in Utrecht. Hij is al enkele jaren verbonden met het muzikaal erfgoed van Nederland en publiceerde o.m. twee lijvige boeken over de dirigent Willem Mengelberg.

Hoe kwam het Muziekinstituut aan Mozarts handschrift?
In de collectie van het NMI is het handschrift van Wolfgang Amadeus Mozarts Galimathias Musicum KV 32 een absoluut topstuk. Mozart schreef dit werk tijdens zijn verblijf in Den Haag als onderdeel van de Europese concertreis die hij met zijn zus en ouders door Europa maakte. De Mozarts verbleven ook enkele maanden in Nederland en arriveerden in 1765 per trekschuit in Den Haag. De details van dat verblijf in Nederland vormen de kern van de lezing. Ook doet Frits uit de doeken hoe het NMI aan dat kostbare handschrift kwam.

Aanmelding & locatie
Gezien het aantal zitplaatsen verzoeken wij u vriendelijk om u per mail aan te melden via aanmeldinglezingHGA@denhaag.nl. De lezing vindt plaats in Studio B, etage 1 van de Centrale Bibliotheek, Spui 68.

Prijs voor leden: gratis
Prijs voor niet-leden: gratis
Reserveren: noodzakelijk

Afbeelding
Huis aan Spui 44 waar Mozart in 1765 verbleef. Fotocollectie Haags Gemeentearchief.

Debussy / Escher Festival in de Willen Twee Concertzaal te 's-Hertogenbosch op 1-12-2018

Ingediend door Paula op vr, 10/12/2018 - 14:11

In drie concerten in Willem Twee Concertzaal te ’s-Hertogenbosch hoort u pareltjes uit het kamermuziekrepertoire van Escher en Debussy.

Concert 1: 15.00 uur
Debussy liet zich bij het schrijven van zijn sonate voor cello en piano inspireren door François Couperin. Doordat hij ook de pentatoniek en de heletoonsladder gebruikte, ontstond er een kleurrijke mix van barok en impressionisme. Het is één van de meest geliefde stukken uit het cellorepertoire. Veel minder bekend, maar daarmee niet minder indrukwekkend, is de Sonata Concertante van Rudolf Escher. De Nederlandse componist vertrok vanuit het idioom van Debussy, maar ontwikkelde steeds sterker zijn eigen taal. Laat u verrassen door dit meeslepende werk van Nederlandse bodem. Celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth vormen al jarenlang een succesvol duo dat zich heeft gespecialiseerd in Nederlandse muziek. Tussen de stukken door geeft musicoloog Leo Samama een toelichting op de muziek.

Claude Debussy: Sonate voor cello en piano
Rudolf Escher: Sonate Concertante

concert 2: 16.45 uur
Arcana is één van de meesterwerken van Rudolf Escher. Hij schreef deze vierdelige suite in de oorlogsjaren, en de betekenis van Arcana (geheim geneesmiddel), was een symbolische verwijzing naar de oorlogssituatie. In Estampes laat Debussy zich van zijn exotische kant zien en horen; oosterse invloeden, een habanera en een virtuoze finale komen samen. Pianist Tobias Borsboom voert verder nog een selectie van de preludes van Debussy uit. Borsboom was prijswinnaar bij verschillende grote concoursen en wordt gezien als één van de beste jonge pianisten van Nederland.

Claude Debussy: Estampes, Préludes (selectie)
Rudolf Escher: Arcana


Concert 3: 19.30 uur
Debussy en Escher wisselen elkaar af in dit concert. Hoewel Escher een heel eigen stijl ontwikkelde, klinkt er toch steeds een belangrijke overeenkomst met de muziek van zijn grote inspirator: een grenzeloos palet aan klankkleuren. Met Lars Wouters van den Oudenweijer (klarinet), Marieke Schneemann (fluit), Elisabeth Smalt (altviool) en Ellen Corver (piano) kunt u zich geen betere ambassadeurs voor deze bijzondere kamermuziek wensen.

Claude Debussy: Syrinx voor fluit solo, La plus que lente, Beau Soir, Romance.
Rudolf Escher: Sonate voor klarinet solo, sonate voor fluit solo, trio voor klarinet, altviool, piano

Kijk voor meer informatie en kaartjes op www.willem-twee.nl.

Afbeelding
Rudolf Escher

150 jaar Vereniging van Nederlandse Muziekgeschiedenis

Ingediend door Paula op vr, 10/12/2018 - 14:03

 De KVNM maakte het werk van Nederlandse componisten als Josquin Desprez, Obrecht, Ockeghem en  Sweelinck voor onderzoek en uitvoering beschikbaar, publiceerde talrijke monografieën over het Nederlandse muziekleven en is uitgever van het belangrijkste Nederlandse muziekwetenschappelijke tijdschrift, het TVNM. Samen met de initiatie van de leerstoel muziekwetenschap in Utrecht – leverde de KVNM een essentiële bijdrage aan het onderzoek naar Nederlands muzikaal erfgoed.

Tot en met 24 november is de tentoonstelling Van Sweelinck tot Diepenbrock. 150 jaar KVNM in de Universiteitsbibliotheek, Drift 27 in Utrecht te zien, samen met de documentaire 150 jaar KVNM – Een zoektocht naar schatten uit het verleden van Jochem van der Heide. De documentaire is ook online te bekijken.


Van 19 t/m 24 november vindt in Utrecht een feestweek plaats met de presentatie van het boek Muziek in de Republiek van Rudolf Rasch, het jubileumnummer van TVNM, verschillende concerten en tot besluit het internationale congres Musicological Societies as Intermediaries between Society, Musical Life and Academia (22-24 november). Alle activiteiten zijn openbaar toegankelijk.

Kijk voor het overzicht op onze jubileumwebsite: http://jubileum.kvnm.nl/

Afbeelding
Van Sweelinck tot Diepenbrock - 150 jaar KVNM

Olga de Kort – Gerard von Brucken Fock. Preludes voor piano. Vol. 1-3. Donemus

Ingediend door Paula op vr, 10/12/2018 - 13:54

De naam van Gerard von Brucken Fock (1859-1935) zorgt vooralsnog voor weinig klinkende muziekassociaties. Deze muziekrecensent van De Amsterdammer, landarbeider, soldaat in het Leger des Heils én componist leidde een teruggetrokken leven en zocht zijn heil liever in godsdienst dan in muziek. Als hij toch de pen ter hand nam om zijn ideeën het muzikale gestalte te geven, kon het resultaat wel op bijval van Willem Mengelberg, Julius Röntgen en Edvard Grieg rekenen. De laatste herkende in Von Brucken Fock ‘een Hollandse Chopin’ en had grote waardering voor zijn 24 Preludes opus 15 (1901). Hoe zijn religieus geladen en Duits laat-romantisch georiënteerde muziek klonk, weten we pas sinds kort, dankzij de eerste cd-opnamen en concertuitvoeringen. Met de integrale uitgave van het liefst 152 late preludes van Von Brucken Fock zet Donemus deze zo goed als onbekende en vergeten Nederlandse componist resoluut in het zonnetje. De drie jaar geleden in het Nederlands Muziek Instituut herontdekte preludes uit 1924-1931 vormen een aanzienlijke bijdrage tot het Nederlandse pianomuziek repertoire. Ook karakteriseren ze de eigenaardige componist als de besten. Een deel van de preludes is programmatisch en heeft de titels die de sfeer van de miniaturen door de ogen van de componist weergeven (Le mistral, Paysage d’hiver, La mer au Lointain, De vogeltjes, Regen en storm, Zee-impressie). De overwegend somber gekleurde sfeerbeelden, die de stemmingen van Von Brucken Fock prijs geven, zijn zowel impressionistisch als romantisch te noemen. De albums zijn geïllustreerd met de schilderijen van de componist en zijn voorzien van de inleiding door Eric Matser. @Olga de Kort, 2018.

Lees ook op: http://olgadekort.com/2018/08/16/olga-de-kort-gerard-von-brucken-fock-preludes-voor-piano-vol-1-3-donemus/

Afbeelding
Gerard von Brucken Fock

Jazz-Concerto van Lud van Zele

Ingediend door Paula op di, 10/02/2018 - 13:38

Zondag 11 november aanvang 14:00 uur
Jazz-Concerto Ludwig van Zele in een versie voor twee piano's
Uitgevoerd door Henk Mak van Dijk en Gustavo Corrales Romero. Ook worden er werken gespeeld van Colin Mcphee, Lisa Bandara en Gustavo Corrales Romero

Locatie Bibliotheek Den Haag Spui 68, Studio B, eerste verdieping. Toegang gratis

Pianist en onderzoeker Henk Mak van Dijk trof in de Indische Courant van 18 januari 1938 een opmerkelijke recensie aan van een concert in sociëteit Concordia  van Malang, waar pianist Lud (Ludwig) van Zele (1913-1976) een eigen jazzcompositie speelt: een driedelig jazzconcert voor piano solo en klein jazzorkest.

Na enig speurwerk weet Mak van Dijk het manuscript, compleet met orkestpartijen, in 2016 terug te vinden. Het eerste deel van het manuscript laat vele virtuoze passages, grote akkoorden en een swing-bas zien, het langzame deel een zwoele bluesy sfeer in de stijl van een Hollywood filmsong. Het laatste deel is een pittige ragtime. Het motto hiervan lijkt: Don't worry, be happy! Het concert lijkt geschreven in de stijl van muziek van de Amerikaanse componist George Gershwin.

Afbeelding
Lud van Zele (Malang, ca. 1935)

Concerten van het Nederlands Muziek Instituut najaar 2018

Ingediend door Paula op vr, 07/06/2018 - 10:52

In samenwerking met de Haagse Kunstkring organiseert het NMI dit najaar drie concerten met als motto: Muziek uit de schaduw.

Het gaat hierbij om weinig bekende muziek, in hoofdzaak afkomstig uit de collecties van het NMI, en die het verdient om (weer) eens te worden gehoord. De Haagse Kunstkring geeft met haar ambiance een mooie gelegenheid om daar op drie zondagochtenden van te genieten. Duur van de concerten ruim een uur. Toegang gratis. Vrije gift aan de uitgang.

De concertdata:

Zondag 23 september, aanvang 12.00:  muziek rond componist Ab van Duuren, werken van Ab van Duuren, Alexander Voormolen en Cor Kuiler, uitgevoerd door Pauline Oostenrijk (hobo), Peter le Feber (althobo), Daniel van der Hoeven (piano)

 

Zondag 21 oktober, aanvang 12.00 uur:muziek van Dick van der Ven (in 2016 overleden Haagse pianist en componist), uitgevoerd door Pauline Oostenrijk (hobo) en Klaas Trapman (piano).

 

Zondag 25 november, aanvang 12.00 uur:

'Robert Schumann - Johannes Verhulst : een innige vriendschap': liederen en pianomuziek van Verhulst en Schumann, uitgevoerd door mezzosopraan Franciska Dukel, die zichzelf aan de piano begeleidt en solo-pianowerken speelt!

 

Locatie: Haagse Kunstkring, Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag

Afbeelding
Johannes Verhulst

Indische klassieke muziek in Den Haag

Ingediend door karijn op di, 05/15/2018 - 15:05

Vanaf maandag 14 mei t/m 30 juni is er in het Atrium van het Haagse Stadhuis in de verlichte panelen een tentoonstelling over Indische Klassieke Muziek in Den Haag. Indische klassieke muziek is niet alleen van belang voor de Nederlandse, maar ook voor de Indonesische muziekgeschiedenis, het zogenoemde gedeelde cultureel erfgoed. Het gaat hier om gecomponeerde westerse muziek, die in meer of mindere mate verweven is met elementen uit de muziekcultuur van de Indische Archipel. Een kleine groep Nederlandse componisten, geboren, wonend of werkzaam in Nederlands-Indië ‘vertaalden’ de talloze indrukken van het land naar muziek die zijn vorm kreeg in symfonieën, Maleise liederen, een heus Indisch pianoconcert, sonates, Javaanse rapsodieën en suites en zelfs een opera, compleet met Javaanse dansen. Niet iedereen componeerde een uitgebreid ‘Indisch’ oeuvre bij elkaar, sommigen schreven slechts een klein aantal stukken. Opvallend is dat een aantal van deze werken destijds werd uitgevoerd door gerenommeerde solisten en orkesten in binnen- en buitenland, zoals het Residentie Orkest, het Concertgebouworkest of de Wiener Philharmoniker. Deze tentoonstelling is voor het NMI samengesteld en gerealiseerd door Henk Mak van Dijk en is bijna geheel samengesteld uit materiaal uit de archieven van het NMI. Verder is samengewerkt met Tong Tong 60 jaar en Dutch Culture, Centre of International Cooperation.

Afbeelding
WallMaleiselieder

NMI gesloten

Ingediend door karijn op di, 05/15/2018 - 11:04

Het NMI is in de komende weken op de volgende dagen gesloten:
Maandag 21 mei (2e pinksterdag);
Maandag 28 mei in verband met het jaarlijkse personeelsuitje.

Op de overige dagen zijn wij gewoon bereikbaar en is de studiezaal zoals gebruikelijk geopend.

Labels

Vernieuwde website

Ingediend door admin op wo, 03/28/2018 - 16:36

Vanaf heden heeft het NMI de website vernieuwd. Deze vernieuwde website is nu ook geschikt voor telefoons en tablets. In de nabije toekomst wordt er meer informatie via dit nieuwe platform on-line gezet.

Afbeelding
Het NMI

Herman Strategier: Oratorium de Arnhemsche Psalm 11 april

Ingediend door admin op wo, 03/28/2018 - 15:40

Het oratorium de “Arnhemsche Psalm” zal op woensdag 11 april 2018 door de Oratoriumvereniging  Wassenaar Vocaliter o.l.v. Frank de Groot worden uitgevoerd. Solisten zijn: Simone Riksman (sopraan), Robbert Muuse (bariton) en Hans van Hechten (declamator). Het geheel zal begeleid worden door Holland Symfonie Orkest (het vroegere Randstedelijk Begeleidingsorkest). Aanvang 20.15 in de Goede Herderkerk, Stoeplaan 4 in Wassenaar. Op het programma staat verder het Requiem van W.A. Mozart.

Strategier componeerde in 1955 zijn Arnhemsche Psalm ter gelegenheid van de viering van 10 jaar bevrijding en in opdracht van de gemeente Arnhem. Door een toevallige omstandigheid hoorde de dichter Jan Engelman wat voor indruk het voorlezen van Psalm 91 op de gewonde soldaten, tijdens de gevechtshandelingen van Slag om Arnhem, gemaakt had. Dit verschafte Herman Strategier een stevig houvast en vormde de aanleiding voor de compositie en de naamgeving van het werk. Bijzonder is dat Strategier destijds zelf met zijn jonge gezin uit Arnhem weg moest toen de operatie Market Garden op handen was. Deze evacuatie heeft diepe indruk op hem gemaakt. De première van het werk vond plaats op 5 mei 1955 in Musis Sacrum te Arnhem. Uitvoerenden waren toen Greet Koelman (sopraan), Leo Ketelaars (bas), Max Croiset (declamatie), leden van de Arnhemse Oratorium- en mannenzangverenigingen en Het Gelders Orkest onder leiding van de componist.

Afbeelding
Herman Strategier

Labels

Nederlandse Operamuziek op zondag 13 mei

Ingediend door frits op wo, 02/28/2018 - 12:05

Concert in theater Diligentia

Barbara Kozelj (mezzo-sopraan), Elise Caluwaerts (sopraan), Marcel Reijans (tenor), Hans de Vries (bariton), Rémy Baudet (viool), Martin Stadler (hobo), Saskia van der Wel (cello), Albert-Jan Roelofs (klavecimbel, muzikale leiding, bewerkingen). Jong talent ensemble o.l.v. Peter Le Feber, e.a. 

Programma: Baron Gottfried van Swieten (1733-1803) uit: Les talents à la mode [1770], Zingoni (1720-1811) uit: Les passetemps de l’amour [1764], Colizzi (1742-1808) uit: Le Français chez les Hurons [1783], Philipp Meissner (1748-1816) uit: L’heureux révolution [1788], Johann Just uit: De koopman van Smyrna [1774], Jacob Jan van Wassenaer Obdam Uit: Les nôces de Venus ou les filets de Vulcain [1751], Colizzi uit: Les dieux au village [1790], uit: Le droit d'Ainesse [1778], uit: Les dieux au village [1790]

Diligentia, concert 13 mei, aanvang 16.00, voorprogramma 15.30 u. Diligentia, Lange Voorhout 5, Den Haag

Ticketlink: diligentia-pepijn.nl

Afbeelding
Operaconcert

Labels

CD Dirk Fock

Ingediend door admin op wo, 12/20/2017 - 23:00

De Nederlandse dirigent en componist Dirk Fock (1886-1973) studeerde onder andere muziek in Berlijn, waar hij van Karl Muck en Arthur Nikisch directielessen kreeg, en viool studeerde bij Anton Witek. Als violist speelde hij enige tijd in een orkest onder leiding van Gustav Mahler. Zijn vader was de Nederlandse jurist en staatsman Dirk Fock sr. (1858-1941) die echter liever zag dat zijn zoon niet voor de muziek koos. Fock jr. maakt echter spoedig naam als dirigent en werd eerst dirigent in Berlijn en vervolgens in Mülhausen. Daarna werkte hij enkele jaren in Zweden om in 1919 naar Amerika te vertrekken. Daar vond hij opnieuw emplooi als dirigent en na allerlei gastdirecties werd hij leider van de American Orchestral Society. Zijn achternaam veranderde hij in Foch. Hij keerde toch weer terug naar Europa, werkte in verschillende steden en had veel gastdirecties, onder andere bij het Concertgebouworkest. In 1940 vertrok hij weer naar Amerika en werd Amerikaans Staatsburger.

Fock componeerde ook, en in zijn bescheiden oeuvre zijn composities terug te vinden die de sporen dragen van de omgeving waar hij ter wereld kwam en opgroeide, Nederlands-Indië. In de jaren ’70 verscheen een lp waarop zijn dochter Nina Foch, een beroemd Amerikaans actrice die o.a. een hoofdrol in de film Ben Hur speelde, werken van haar vader declameerde, begeleid door pianist Frederic Meinders, die op deze lp ook enkele solowerken van Fock vertolkte.

Enkele maanden terug verscheen een prachtig vormgegeven cd met liederen en pianomuziek, grotendeels uit de collectie van het NMI. Opnieuw wordt daarmee een Nederlandse componist aan de vergetelheid ontrukt. Meer informatie op: www.dirkfock.org

Afbeelding
Dirk Fock CD

Symposium 'Muziekarchieven bedreigd'

Ingediend door admin op do, 09/28/2017 - 23:00

Muziekarchieven Bedreigd!

Wist u dat in Hilversum 5 kilometer aan partituren uit de omroeparchieven bijna in de papierversnipperaar terecht is gekomen? En dat het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag door de cultuurbezuinigingen een paar jaar geleden hier op het nippertje aan ontkwam? Gelukkig is dit laatste archief gered door de gemeente Den Haag, maar andere muziekarchieven in Nederland leiden een onzeker bestaan met een ongewisse toekomst. Hoog tijd om voor de bedreigde muziekarchieven op te komen en er een symposium aan te wijden. Wilt u hieraan deelnemen? Dat kan!

Symposium en boekpresentatie

Aanleiding is de verschijning van het boek Opslaan en vernietigen – muziekarchieven bedreigd (Ambo Anthos 2017), geschreven door Jacqueline Oskamp. De eerste exemplaren van het nieuwe boek worden aangeboden aan Joris Wijsmuller, wethouder cultuur van de Gemeente Den Haag, en aan het programma Weeshuis van de Nederlandse Muziek van de VPRO in de persoon van presentator David Dramm.

vrijdag 27 oktober van 13.00 tot 17.00 uur
Studio B op de 1e etage van de Centrale Bibliotheek Den Haag

dagvoorzitter: Stephan Sanders

programma:

Jacqueline Oskamp (muziekpublicist) geeft een impressie van haar boek
Sander van Maas (musicoloog en voorzitter van de commissie muziek van de Raad voor Cultuur) over het advies van de Raad t.a.v. de muziekarchieven
Loes Rusch (musicoloog) over het belang van het archief voor haar onderzoek naar de jazz in Nederland
Daan Manneke (componist) over de vraag wat er straks met zijn nalatenschap moet gebeuren
Frits Zwart (directeur Nederlands Muziek Instituut) over de relevantie van ‘het’ muziekarchief

Muziek door Heleen Hulst (viool) & Gerard Bouwhuis (piano).

In de vitrinetafels en op de fotowand is de expositie ‘Muziekarchieven in beeld’ van fotografe Joyce Vanderfeesten te zien.

Deelname is gratis, wel aanmelden via cursus.hga@denhaag.nl  o.v.v. aanmelding symposium Muziekarchieven Bedreigd!

Het symposium wordt georganiseerd door het Nederlands Muziek Instituut met de Bibliotheek Den Haag en het Haags Gemeentearchief.


29 september 2017

Afbeelding
Muziekarchieven bedreigd

Facsimile Der Abschied van Mahler

Ingediend door admin op do, 09/28/2017 - 23:00

De zestigste verjaardag van de Gustav Mahler Stichting Nederland (GMSN) in 2016 is aanleiding geweest voor een bijzondere uitgave. Twee handschriften van Gustav Mahler uit het archief van Willem Mengelberg, het Clavierauszug en de Partitur van Der Abschied uit Das Lied von der Erde zijn als facsimile uitgegeven in een fraaie cassette. De uitgave is voorzien van toelichtingen door Edward Reilly† - groot kenner van Mahler’s manuscripten - alsmede door Eveline Nikkels, voorzitter van de Gustav Mahler Stichting Nederland en Frits Zwart, directeur van het Nederlands Muziek Instituut.

Na Mengelbergs uitvoering met de Wiener Philharmoniker van Das Lied von der Erde in Wenen op 30 december 1917 werden de handschriften, voorzien van een fraaie opdracht, door Alma Mahler uit erkentelijkheid aan de dirigent overhandigd: ‘Dem Freunde Gustav Mahlers, dem herrlichsten Interpreten seiner Musik, Willem Mengelberg’, wat aangeeft hoe hoog Alma de inzet van Mengelberg voor de muziek van Mahler waardeerde. Van al Mahler’s werken heeft Mengelberg met Das Lied von der Erde de meest intense band gehad. Met zijn legendarisch geworden verklankingen bereikte hij een absoluut hoogtepunt in de Mahlerinterpretatie.

Deze uitgave, die in een gelimiteerde en genummerde oplage van 400 exemplaren verscheen, wordt stellig een collector’s item. De uitgave is nog te bestellen via de bestelmodule op de website van de GMSN.

De eerste exemplaren van dit facsimile werden op 22 maart 2017 tijdens een feestelijke bijeenkomst overhandigd aan de ambassadeur van Oostenrijk, Hare Excellentie mevrouw Dr. H. Gürer en aan dr. Martijn Sanders, voormalig directeur van het Concertgebouw in Amsterdam.


Mahler facsimile

18 december 2017

Opening tentoonstelling Theo Olof

Ingediend door admin op zo, 09/10/2017 - 23:00

Op maandag 25 september vindt de opening van de tentoonstelling 'Haagse virtuozen: de violist Theo Olof' plaats. Deze tentoonstelling markeert de overdracht van het archief van Theo Olof (1924-2012) aan het Nederlands Muziek Instituut. Het Oneiros Ensemble, bestaande uit Johan Olof (viool) en Dorien Marselje (harp), speelt tijdens deze bijeenkomst werken van Henk Badings en Camille Saint-Saëns. Daarnaast wordt het woord gevoerd door Allard Olof en Aukelien van Hoytema.

Als violist zette Theo Olof zich in voor eigentijdse componisten, waaronder veel Nederlanders. Jarenlang was Theo Olof, samen met Herman Krebbers, concertmeester van het Residentie Orkest en daarna van het Concertgebouw Orkest. Tot 1982 was hij hoofdleraar viool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast schreef hij veel over muziek. Ook op andere terreinen was hij actief. Zo was hij bijvoorbeeld één van de initiatiefnemers van een eigen zender voor klassieke muziek, nu Radio 4. Met Pieter Moerenhout richtte hij het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds op. Ook was hij betrokken bij het Prinses Christina-concours waar een prijs naar hem is vernoemd. Op 13 september 2009 ontving hij uit handen van minister Plasterk van OC&W de allereerste 'NPO Radio 4 Prijs' wegens zijn 'onderscheidende manier' klassieke muziek voor een breder publiek toegankelijk te maken.

Aanvang 16.30 uur
Foyer van de Raadzaal, Stadhuis Den Haag (Spui 70), 1e etage

De tentoonstelling loopt t/m 18 november en is te zien in het Atrium van het stadhuis.



Theo Olof

Theo Olof

11 september 2017

Jan van Dijk overleden

Ingediend door admin op zo, 03/12/2017 - 23:00

Op vrijdag 25 november 2016 overleed op 98-jarige leeftijd in zijn woonplaats Zwijndrecht de componist Jan van Dijk. Jan van Dijk was componist, dirigent, pianist en theoreticus. Hij doceerde aan de conservatoria van Rotterdam, Tilburg, Den Haag en Amsterdam (compositie, harmonie, contrapunt, analyse, hoofdvak theorie der muziek). Jan van Dijk was tevens jurylid aan de conservatoria van Gent en Brussel. Lange tijd dirigeerde hij het Gouds Symfonie-orkest en was muziekmedewerker van verschillende dagbladen en tijdschriften.

Jan van Dijk studeerde piano aan het conservatorium te Rotterdam bij Jaap Callenbach en compositie en directie bij Willem Pijper. Van Dijk laat een groot oeuvre na, in totaal 1263 opusnummers w.o.: 18 Symfonieën, 12 Strijkkwartetten, 7 Pianosonates, 75 Sonatines voor piano. Hij schreef Symfonische gedichten - ook voor blaasorkest – o.a. ‘Wallenstein’ en ‘Breeroo’. Hij componeerde ook veel koorwerken en voltooide de 150 Psalmen voor diverse a-capella-formaties. Onder zijn solo-concerten zijn een Concerto voor pianola en orkest, en voor harmonium en orkest. Ook componeerde hij veel voor beiaard. Het NMI beheert het archief van Jan van Dijk.

Jan van Dijk ontving de Visser-Neerlandiaprijs, de Willem Pijperprijs, de Cultuurprijs van de provincie Noord-Brabant en de Hertog-Jan-onderscheiding van de provincie Noord-Brabant. Hij was ereburger van de gemeenten Gouda en Tilburg en ere-Meester der Vrijmetselaarsloge te Gouda.

Voor verdere informatie: www.janvandijk.net


Jan van Dijk

Jan van Dijk

13 maart 2017

Tentoonstelling 'Haagse virtuozen'

Ingediend door admin op zo, 03/12/2017 - 23:00

Vanaf dinsdag 21 maart tot 28 april zijn in de lichtbakken in het Atrium ‘Haagse Virtuozen’ te zien. Dit overzicht van virtuoze musici is slechts een willekeurige keuze uit de talloze musici die in de 19e en 20e eeuw in Den Haag werkten en concerteerden. Het gaat om beroemde, maar vaak vergeten musici. Het overzicht wil laten zien hoe velen daarvan (ook) in Den Haag werkzaam waren en bijdroegen aan het muziekleven. Een belangrijke rol voor de musici speelt de vakopleiding. In Den Haag was dat in de 19e eeuw de Koninklijke Muziekschool, die aan het begin van de 20e eeuw Koninklijk Conservatorium werd. Het KC speelt nu nog steeds een belangrijke en vitale rol. Het geeft veel aan de stad doordat studenten en docenten bijdragen aan het muziekleven van Den Haag. Bij de presentatie ‘Haagse virtuozen’ valt op dat er heel wat musici van formaat aan het Koninklijk Conservatorium waren verbonden.

Een ander instituut dat midden in het muziekleven staat is het orkest. In Den Haag gaat het natuurlijk om het Residentie Orkest. Er is dan ook altijd een wisselwerking tussen de vakopleiding, het orkest en het (kamer-)muziekleven in de stad. Vele docenten van het Koninklijk Conservatorium waren lid van het Residentie Orkest en traden buiten de dienst van orkest of opleiding op in allerlei kamermuziekformaties.
Enkele musici van wie foto’s te zien zijn leven nog voort in naar hen vernoemde Haagse straten of pleinen. In de muziekbuurt in Waldeck zijn enkele Haagse musici terechtgekomen: Arnold Spoel kreeg een plein èn een straat en Cornélie van Zanten een straat. In Duinoord heeft de vermaarde 19de eeuwer Johannes Verhulst een plein gekregen.




Willem Noske

13 maart 2017

Lunchlezing 401 Nederlandse opera's

Ingediend door admin op zo, 03/12/2017 - 23:00

Op dinsdag 28 maart 2017 organiseert het Haags Gemeentearchief / Nederlands Muziek Instituut in het Historisch Informatiepunt (HIP) op de vierde etage van de Centrale Bibliotheek aan het Spui een lunchlezing over Nederlandse opera’s.
Het onderwerp ‘Nederlandse Opera’s’ is breder en omvangrijker dan je zou denken. Er zijn er sinds 1678 al meer dan 400 gecomponeerd in zo'n zeven talen. Valt daar een lijn in te ontdekken? Is er zoiets als een ‘Nederlandse’ opera? Wat zijn daar dan kenmerken van? Daarover gaat de lezing ‘401 Nederlandse Operas’ van 28 maart 2017, waarbij spreker René Seghers enkele opmerkelijke ontdekkingen presenteert.

René Seghers is (muziek)-filosoof. Hij is verbonden aan de tijdschriften Luister en Villa d’Arte en auteur van boeken over Franco Corelli, Jacques Brel, Hariclea Darclée en het IVC ‘s-Hertogenbosch. Hij werkt aan een handboek over Nederlandse opera’s, getiteld 401 Nederlandse Opera’s, net als de gelijknamige website. Sinds 2015 voert hij ook hoogtepunten van Nederlandse opera’s uit in de 401 Concerts serie, recent nog samen met het NMI in Den Haag.

Praktische informatie:
• Locatie: HIP Centraal, het Historisch Informatie Punt op 4e verdieping van de Centrale Bibliotheek, Spui 68.
• Wanneer: dinsdag 28 maart 2017 van 12.30 uur tot 13.00 uur.
• Toegang: gratis, aanmelden verplicht via cursus.hga@denhaag.nl

U mag meegebrachte boterhammen opeten tijdens de lezing.


René Seghers

René Seghers

13 maart 2017