Nieuws

Dirigent Willem Mengelberg; voorvechter van de muziek van Gustav Mahler

Ingediend door Paula op ma, 10/11/2021 - 15:52

20 oktober 2021 | Studio B, eerste etage, Centrale Bibliotheek, Spui 68, Den Haag

Kosten: gratis

De wereldvermaarde Oostenrijkse componist Gustav Mahler was een 'nieuwlichter' in de muziekwereld. Zonder de tomeloze inzet van de Nederlandse coryfee Mengelberg was hij mogelijk nooit zo beroemd geworden. Reinier Horjus  gaat hierover in gesprek met Frits Zwart.

De nieuwe Beethoven en zijn ontdekker
De 'Beethoven van zijn tijd' noemde Neerlands beroemdste dirigent Willem Mengelberg zijn Oostenrijkse collega en vriend, de componist-dirigent Gustav Mahler. Zelf destijds een heuse wereldster, besefte Mengelberg als geen ander de kwaliteit en vernieuwing van Mahlers composities. Maar deze mening werd niet door iedereen gedeeld! Uit protest tegen al deze 'nieuwlichterij' liepen bezoekers eerst nog de concertzaal uit.

Wat nu vanzelfsprekend lijkt, muziek van Mahler op het programma van een concert, was dat kort na 1900 dus niet. Mahlers muziek was 'anders'  en het publiek moest er echt voor gewonnen worden. Die taak nam Mengelberg met verve op zich. Hoe lastig dat was en hoe dat liep komt uitvoerig aan bod: Reinier Horjus gaat in gesprek met Frits Zwart over de dirigent Willem Mengelberg en zijn inzet voor de muziek van Gustav Mahler.

Frits Zwart
Frits Zwart is musicoloog en biograaf van Willem Mengelberg. In 2016 verscheen het tweede deel van de biografie over Mengelberg en in 2019 verscheen van beide delen een Engelse vertaling. Een Duitse vertaling is in voorbereiding. Zwart was tot 1 januari van dit jaar directeur van het Nederlands Muziek Instituut. In 2016 werd de collectie van het NMI opgenomen in de collectie van het Haags Gemeentearchief. De cultuurbezuinigingen van het kabinet Rutte I maakte een eind aan de zelfstandige positie van het NMI.

Aanmelding
Deze lezing in de vorm van een gesprek/interview wordt georganiseerd door het Haags Gemeentearchief en vindt plaats op woensdagmiddag, 20 oktober 2021, 12:30 - 13:15 uur. Locatie: Studio B, eerste etage, bibliotheekcomplex, Spui 68, Den Haag. Aanmelding is verplicht en kan per mail naar aanmeldinglezingHGA@denhaag.nl

Afbeelding
Gustav Mahler

Sweelinck Festival 16 t/m 24 oktober

Ingediend door Paula op do, 09/30/2021 - 09:22

Op 16 oktober 2021 is het precies 400 jaar geleden dat Nederlands grootste componist Jan Pietersz. Sweelinck overlijdt. Nooit eerder is het naar tevredenheid gelukt om deze componist en zijn rijke oeuvre op een waardige manier te herdenken. Na een aantal jaren hard werken is initiatiefnemer en kenner Simon Groot er in geslaagd om in samenwerking met tal van organisaties een prachtig festival te organiseren rondom deze 'Orpheus van Amsterdam'.

Op het programma staan een tentoonstelling in het stadsarchief Amsterdam, een driedaags symposium in het Orgelpark, en een reeks concerten op diverse locaties in Amsterdam met als hoogtepunt een tweedaags festival op 23 en 24 oktober in het Muziekgebouw aan 't IJ. Maar ook elders in het land kunnen er activiteiten worden bezocht. Op 18 oktober bijvoorbeeld organiseert het Koninklijk Conservatorium  in samenwerking met het Sweelinck Festival en Musica Antica Da Camera een Sweelinckdag in Den Haag. Het volledige overzicht van alle evenementen kunt u vinden op: https://www.sweelinckfestival.nl/

Het Nederlands Muziek Instituut maakt deel uit van de Stichting Sweelinck2021 die samen met projectbureau ReineKwint het festival organiseren. Het NMI heeft tevens een aantal oude drukken met werken van Sweelinck ter beschikking gesteld voor de tentoonstelling in het Stadsarchief Amsterdam.
In het Atrium van Stadhuis Den Haag is er vanaf 20 september een tentoonstelling te zien . Op 16 lichtpanelen wordt u ingewijd in het leven en werk van Nederlands grootste componist.

Wilt u nog meer verdieping dan is het onlangs verschenen Sweelinck Magazine een echte aanrader. Het fraai vormgegeven magazine bevat allerlei informatieve artikelen over de componist, geschreven door kenners maar ontdaan van wetenschappelijke ballast. Het Magazine kost 10 Euro en is te bestellen via de website: https://www.sweelinckfestival.nl/over/#magazine

Afbeelding
Sweelinck Festival

Arnold Bake lecture

Ingediend door Paula op do, 04/29/2021 - 16:41

The Arnold Bake Society presents the first ARNOLD BAKE Lecture – 1 May 2021 – 14.00-15.30 h by Stan Rijven

On Zoom and afterwards on YouTube and www.arnoldbakesociety.nl.

Bake society members get an automatic invitation with the Zoom link by email. Non-members can register by sending an email by 30 April to bakesociety@gmail.com and we will send you the Zoom link.

‘Red, white & black- African waves under the Dutch flag’

On the reception and mediation of African musics in The Netherlands

Living in a country called the Nether-/ Lowlands also means ‘trying to catch the wind’. Analogous to windmill-vanes, music blew in from all directions & vice versa, due to the Netherlands’ maritime past and its altering attitude towards migrating musics. For instance, the Dutch played a role in the development of urban styles such as kroncong (Djakarta, Indonesia), Malay music (Cape Town, South Africa), Sarnami geet and kaseko (Paramaribo, Surinam), Antillian waltz(Curaçao, Dutch Antilles), Indorock (The Hague) and Jordaan-lied (Amsterdam).   

But what about the other black & blues in Holland’s national colours? An African community already existed in 17th century Amsterdam, illustrated by Rembrandt and other painters. From the late 19th century, Afro-American musicians showed up. The Fisk Jubilee Singers performed at the courts of both English queen Victoria and Dutch king William III. During the 1920s, ragtime and ‘all that jazz’ became popular – although contested – in the Netherlands. Ever since, its jazz scene has been strongly influenced by colonial links with the Dutch Antilles, Indonesia and Surinam. Still, what happened to ‘the real thing’ concerning musics from sub-Saharan Africa arriving in the Netherlands? 

The presentation will start in the mid-20th century while following several crossing songlines, marked by 4 x M. The M of Music (artists, styles), Media (print, radio/ TV), Mediators (labels, managers) and Meetings (festivals, venues). 

Highlighting the 1980s when ‘world music’ became paramount. Venues such as RASA (Utrecht), De Melkweg & Paradiso (Amsterdam); and festivals such as Music Meeting (Nijmegen) and Afrika Festival (Hertme) offered a welcoming haven for the rising African waves under a Dutch flag. In between, labels such as ‘Morabeza Records’ and the magazine ‘Afrika’ sowed fertile grounds. Thus, it will be a talk on the reception and mediation of African musics in the Netherlands. 

* CV : Stan Rijven (The Hague-NL,1949) is a popular music archivist, -broadcaster, -critic and party-deejay. Founder of IASPM-Benelux (1984), PAN- Pop Archive Netherlands (1989) and World Music Forum NL (2006). Pioneered in the world music scene with magazines (AfrikaBeyond), radio (VPRO, RVU, 40UP, Concertzender) and TV (AVRO, NPO). Since 2006 Rijven has hosted the World Blend Cafes, and from 2017 the concert series ‘Old Roots, New Routes’.

* Links (not rechts)
https://www.worldmusicforum.nl
https://www.ritmundo.org
https://www.concertzender.nl/programma/mariama_604725/

Afbeelding
Arnold Bake lecture

Documentaire 'De lijst van Mengelberg'

Ingediend door Paula op do, 04/29/2021 - 15:59

Op 4 mei 2021 wordt een documentaire uitgezonden met als titel 'De lijst van Mengelberg'. De uitzending is om 22:45 u. bij de EO op NPO 2.

Trailer: https://vimeo.com/533525592/9928003dbc

Uit het persbericht:
Concertgebouw -dirigent  Willem Mengelberg werd na de Tweede Wereldoorlog zwaar gestraft voor zijn nazisympathieën. Hij werd weggezet als collaborateur en landverrader. Nu blijkt echter dat hij actief betrokken is geweest bij het redden van tientallen Joden. De wereldberoemde dirigent schreef in de eerste jaren van de oorlog tientallen brieven aan de nazi-autoriteiten waarin hij succesvol pleitte om Joden niet op transport te zetten. Bekend is dat Mengelberg zich voor 48 mensen heeft ingezet, daarvan hebben 34 Joden de oorlog overleefd.

'Mengelberg redde het leven van mijn familie', vertelt dierenarts Aat Tromp in de film. Zijn vader Sam was violist in het orkest. Voor zijn 'gevoel' is het tijjd voor de rehabilitatie van Mengelberg. 'We zitten hier als overlevenden door hem. Kan je over iemand die je leven heeft gered, zeggen dat hij fout was? Hij was politiek gezien fout, maar hij heeft niemand vermoord. Hij heeft mensen gered. Dus om te zeggen: 'Je bent een oorlogsmisdadiger', dat lijkt mij niet terecht.'

Verbannen
Van de zestien Joodse leden van Mengelbergs Concertgebouworkest overleefden het relatief hoge aantal van dertien de oorlog. Al langer was bekend dat Mengelberg meerdere keren bij rijkscommissaris Seyss-Inquart voor hen pleitte. Na de oorlog werd dit door de Centrale Ereraad, de zuiveringscommissie voor de kunstsector, beoordeeld als eigenbelang. Willem Mengelberg kreeg als straf een dirigeerverbod van zes jaar en werd de facto verbannen uit Nederland. Een jaar voor het einde van zijn straf overleed de dirigent.  

Nazisympathieën
De EO-documentaire laat er geen twijfel over bestaan dat Mengelberg daadwerkelijk nazisympathieën had. In de kelder van zijn buitenhuis in Zwitserland ontdekten regisseur Jaap van Eyck en biograaf Frits Zwart onder meer nazikranten. 'Op de vraag of het tijd is voor de rehabilitatie van Mengelberg is geen eenduidig antwoord mogelijk. Maar na de bevrijding is er naar mijn idee wel veel te snel over hem geoordeeld; een oorlogsmisdadiger was hij zeker niet', vindt de regisseur. 'Toch is juist dat negatieve beeld overeind gebleven. De film laat zien dat het verhaal ook een totaal andere kant heeft.'

Ernst Laqueur
In de film ontdekt Helly (75), kleindochter van hoogleraar en ondernemer Ernst Laqueur, wie de beschermengel van haar opa was. Dankzij bemoeienis van Mengelberg kreeg hij een stempel in zijn persoonsbewijs en gaat hij niet op transport, ook hoeft hij geen ster te dragen. Hieruit blijkt dat Mengelberg zich ook heeft ingezet voor Joden die geen band hadden met zijn orkest. Helly en haar familie worstelen met de vraag of enig eerherstel voor Mengelberg op zijn plek zou zijn. 'Ik kan niet oordelen over het geheel, ik kan alleen maar laten zien dat hij een belangrijke speler is geweest bij het redden van mijn grootouders. Dat is iets fantastisch waar ik Mengelberg heel erg dankbaar voor ben.'
De huidige directeur van het Concertgebouw, Davis Bazen, oordeelt anders: 'Hij was een groot musicus, maar een klein mens.'

'De lijst van Mengelberg' is een coproductie van de Joodse Programmering van de EO en producent Moondocs.

Afbeelding
Willem Mengelberg

Koninklijke onderscheiding voor Frits Zwart

Ingediend door Paula op wo, 04/28/2021 - 11:33

Frits Zwart, initiator en tot 1 januari van dit jaar prominent boegbeeld van het Nederlands Muziek Instituut heeft uit handen van burgemeester Van Zanen een koninklijke onderscheiding ontvangen. Frits is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau, een zeer terechte blijk van waardering voor al zijn inspanningen en voor het behoud van het erfgoed van de klassieke muziek in Nederland.

Natuurlijk zij wij, medewerkers van het NMI, supertrots op Frits!

Afbeelding
Frits Zwart

Studiezaal gesloten / Reading room closed

Ingediend door Paula op ma, 03/08/2021 - 15:55

De sluiting van de Studiezaal is verlengd. Het is niet mogelijk om een afspraak te maken en ook de DOV-opdrachten kunnen helaas niet in behandeling worden genomen.
Wij houden u op de hoogte via deze website en onze social media kanalen.
Heeft u vragen dan kunt u contact opnemen via het emailadres: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl

The closing of the reading room has been extended until. It is not possible to make an appointment and unfortunately DOV assignments cannot be processed.
We will keep you informed via this website and our social media channels.
If you have any questions, please contact us via the email address: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl

Kennismaking met Philomeen Lelieveldt

Ingediend door Paula op ma, 03/08/2021 - 15:45

'Als muziekhistoricus leg ik me al 25 jaar toe op het vertellen van verhalen over de rol van componisten, musici en orkesten in het Nederlandse muziekleven. De collectie van het NMI leerde ik goed kennen tijdens mijn onderzoek naar de loopbanen van musici in het vooroorlogse kunst- en amusementsbedrijf (Voor en achter het voetlicht, proefschrift Universiteit Utrecht, 1998). Aan de Universiteit Utrecht doceerde ik vervolgens 20 jaar over het actuele muziekleven en begeleidde ik tientallen studenten naar mooie plekken in de muziekwereld. Tevens onderzoek ik de muziekgeschiedenis van de radio. De archieven van Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid bleken een rijke bron voor mijn hoofdstuk over de Nederlandse radio als productiehuis voor de klassieke muziekwereld (De Radio, een cultuurgeschiedenis (ed. H. Wijfjes, Amsterdam 2019). Daar lag ook interessant materiaal over de samenwerking van musici en componisten bij de experimentele hoorspelen van de NCRV in de jaren zestig en zeventig, wat leidde tot een hoofdstuk Luisterrijk der Letteren, hoorspel en literatuur in Nederland en Vlaanderen (ed. L. Bernaerts en S. Bluijs, Tielt 2019).

Er gaat niets boven het openen van een archiefdoos en de spanning of je vraag beantwoord zal worden met de beschikbare stukken. Daarin is niets veranderd de afgelopen jaren. Wel is het proces van archiefonderzoek doen enorm versneld door de digitalisering van de (toegangen tot) archieven. Van achter je laptop kun je verschillende collecties tegelijk raadplegen. Zo struin ik regelmatig door de omroepgidsen  en kranten in Delpher, door de partituren van de radiomuziek in muziekschatten.nl, en beluister ik interviews met componisten en musici in Beeld en Geluid via de Mediasuite Clariah. De afgelopen jaren maakten ook steeds meer 'private' collectioneurs zoals de stichtingen en websites van componisten en musici hun expertise beschikbaar. Het publiek kan bovendien dankzij de digitalisering meehelpen met het verrijken van metadata van diverse archiefcollecties.

Als conservator van de bijzondere muziekcollecties in het Haags Gemeentearchief wil ik aansluiten bij deze ontwikkelingen en doorgaan met het uitdragen van het (inter)nationale cultuurhistorische belang van de collectie. Muziek vormt het cement van de samenleving en verbindt mensen op wezenlijke momenten van hun bestaan. Het werk van componisten en musici reflecteert op sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen en komt vaak tot stand in samenwerking met andere creatieve makers, zoals schrijvers, theatermakers, dansers, filmregisseurs en geluidstechnici. Ik kijk ernaar uit samen te werken met collega's bij het Haags Gemeentearchief en het publiek de weg te wijzen naar en in deze bijzondere muzikale schatkamer.'

Afbeelding
Philomeen Lelieveldt

Frits Zwart verlaat het Nederlands Muziek Instituut en Philomeen Lelieveldt wordt conservator van de muziekcollecties

Ingediend door Paula op ma, 03/08/2021 - 14:48

Vanaf 1 januari van dit jaar heeft Frits Zwart zijn werkzaamheden voor de collecties van het Nederlands Muziek Instituut (NMI) vanwege zijn pensionering neergelegd.

Ruim 40 jaar betrokkenheid bij het muziekerfgoed.

Frits begon zijn carrière begin jaren '80 als conservator, werkzaam voor de muziekafdeling van het Haags Gemeentemuseum (nu Kunstmuseum) en belast met de zorg voor de muziekarchieven. Daarnaast heeft hij vele lezingen, concerten, tentoonstellingen en publicaties rond de muziekcollectie verzorgd.

Zwart was eind jaren '90 van de vorige eeuw betrokken bij de oprichting van het NMI en gaf leiding aan de organisatie toen deze als inwonend instituut vanaf 2000 in het gebouw van de Koninklijke Bibliotheek gevestigd was. Door de ingrijpende bezuinigingen die in 2013 van kracht werden, werd het NMI gedwongen tot reorganisatie en verloor het zijn zelfstandigheid, maar vond gelukkig onderdak bij het Haags Gemeentearchief waar de muziekcollectie vanaf 2016 is ondergebracht. 

Naast zijn dagelijkse werkzaamheden heeft Zwart zich in de loop der jaren toegelegd op de biografie van de dirigent Willem Mengelberg die in twee delen verscheen (1999 en 2016). De biografie is inmiddels ook in het Engels verschenen en binnen twee jaar zal een Duitse uitgave verschijnen. 

Van een officieel afscheid is door de huidige corona-maatregelen natuurlijk niets gekomen. Hopelijk zijn daar op afzienbare termijn mogelijkheden voor. U wordt daarover via de nieuwsbrief en de website geïnformeerd.

Met ingang van 15 maart wordt Philomeen Lelieveldt conservator van de muziekcollecties. Ook zij is net als Zwart, een Utrechtse musicoloog. Op verzoek introduceert zij zich hier. 

 

Afbeelding
Frits Zwart

Studiezaal gesloten tot 2 maart / Reading room closed until March 2

Ingediend door Paula op vr, 02/05/2021 - 12:28

De sluiting van de Studiezaal is verlengd tot 2 maart. Het is niet mogelijk om een afspraak te maken en ook de DOV-opdrachten kunnen helaas niet in behandeling worden genomen.
Wij houden u op de hoogte via deze website en onze social media kanalen.
Heeft u vragen dan kunt u contact opnemen via het emailadres: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl

The closing of the reading room has been extended until  March 2. It is not possible to make an appointment and unfortunately DOV assignments cannot be processed.
We will keep you informed via this website and our social media channels.
If you have any questions, please contact us via the email address: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl

Studiezaal gesloten tot 9 februari / Studyroom closed until February 9

Ingediend door Paula op vr, 01/22/2021 - 11:56

Naar aanleiding van de op 14 december aangescherpte maatregelen tegen het coronavirus is onze studiezaal van 15 december 2020 tot en met 9 februari 2021 gesloten. Wij houden u op de hoogte via deze website en onze social media kanalen. U kunt weer een afspraak maken (mailadres: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl)  voor een dag(deel) vanaf woensdag 10 februari 2021. Let op, deze afspraak is onder voorbehoud en binnen de dan geldende maatregelen. Bij verlenging van de sluiting, komen ook deze afspraken te vervallen.

Helaas kunnen aanvragen voor digitalisering van onderdelen uit de collectie tot 10 februari 2021 niet in behandeling worden genomen.

Following the tightened measures against the corona virus on December 14, our reading room will be closed from December 15, 2020 to February 9, 2021. We will keep you informed via this website and our social media channels. You can make another appointment (e-mail address: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl) for one day (part of) from Wednesday 10 February 2021. Please note, this appointment is subject to change and within the measures applicable at that time. If the closure is extended, these agreements will also lapse.

Unfortunately it is not possible to make requests to have documents digitized.

Studiezaal gesloten tot 19 Januari 2021

Ingediend door Paula op di, 12/15/2020 - 09:35

Naar aanleiding van de op 14 december aangescherpte maatregelen tegen het coronavirus is onze studiezaal van 15 december 2020 tot en met 19 januari 2021 gesloten. Wij houden u op de hoogte via deze website en onze social media kanalen. U kunt weer een afspraak maken (mailadres: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl)  voor een dag(deel) vanaf woensdag 20 januari 2021. Let op, deze afspraak is onder voorbehoud en binnen de dan geldende maatregelen. Bij verlenging van de sluiting, komen ook deze afspraken te vervallen.

Helaas kunnen aanvragen voor digitalisering van onderdelen uit de collectie tot 20 januari 2021 niet in behandeling worden genomen.

Following the tightened measures against the corona virus on December 14, our reading room will be closed from December 15, 2020 to January 19, 2021. We will keep you informed via this website and our social media channels. You can make another appointment (e-mail address: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl) for one day (part of) from Wednesday 20 January 2021. Please note, this appointment is subject to change and within the measures applicable at that time. If the closure is extended, these agreements will also lapse.

Unfortunately it is not possible to make requests to have documents digitized.

Studiezaal weer geopend

Ingediend door Paula op vr, 11/20/2020 - 10:06

Vanaf donderdag 19 november is de studiezaal weer op afspraak geopend. Onze reguliere openingstijden zijn van dinsdag tot en met vrijdag van 09:00-17:00 uur.  U kunt een afspraak maken via het mailadres: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl
Let op: ook voor het afhalen of terugbrengen van boeken en partituren dient u een afspraak te maken.

The reading room will be open again from Thursday 19 November. Our regular opening hours are Tuesday through Friday from 9:00 am to 5:00 pm. You can make an appointment via the email address: nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl. Please note: you also need to make an appointment for the collection or return of books and scores.

Study room closed from Thursday 5 November

Ingediend door Paula op do, 11/05/2020 - 13:27

Our reading room will be closed to the public from Thursday 5 November. This measure stems from the press conference of Prime Minister Rutte and Minister Hugo de Jonge on Tuesday 3 November.

During the press conference it was announced that, among other things, the libraries will be closed for (at least) two weeks. The Netherlands Music Institute / The Hague Municipal Archives, together with the The Hague Library, form part of the Municipality of The Hague. The libraries and reading room will officially close on Wednesday 4 November at their regular closing time; this is 5:00 pm for the reading room.

In concrete terms, this means that we unfortunately have to cancel all appointments from Thursday 5 November to Wednesday 18 November.

We now assume that this measure will take two weeks. You can make another appointment for a day (part of) from Thursday 19 November. Please note, this appointment is subject to change. If the closure is extended, these agreements will also lapse. We will keep you informed on our website and social media channels about changes to our services as a result of the corona measures.

Studiezaal gesloten vanaf donderdag 5 november

Ingediend door Paula op do, 11/05/2020 - 13:04

Vanaf donderdag 5 november is onze studiezaal gesloten voor publiek. Deze maatregel komt voort uit de persconferentie van premier Rutte en minister Hugo de Jonge op dinsdag 3 november.

Tijdens de persconferentie is aangekondigd dat onder andere de bibliotheken (tenminste) voor twee weken dicht gaan. Het Nederlands Muziek Instituut/ Haags Gemeentearchief vormt samen met Bibliotheek Den Haag een onderdeel van de Gemeente Den Haag. De bibliotheken en de studiezaal sluiten officieel op woensdag 4 november op hun reguliere sluitingstijdstip; voor de studiezaal is dit 17:00 uur.

Concreet betekent dit dat we helaas alle afspraken vanaf donderdag 5 november tot en met woensdag 18 november moeten laten vervallen.

We gaan er nu vanuit dat deze maatregel twee weken duurt. U kunt weer een afspraak maken voor een dag(deel) vanaf donderdag 19 november. Let op, deze afspraak is onder voorbehoud. Bij verlenging van de sluiting, komen ook deze afspraken te vervallen.

Op onze website en social mediakanalen houden wij u op de hoogte over aanpassing van onze dienstverlening naar aanleiding van de coronamaatregelen.

livestream "We'll never let you down"

Ingediend door Paula op wo, 10/28/2020 - 14:19

Op 28 oktober om 20:15 uur: livestream 'We'll never let you down', opera over celliste Jacqueline du Pré.

René Samson kon voor deze kameropera alleen het derde bedrijf voltooien. Na zijn overlijden werden het eerste en tweede bedrijf door Mathilde Wantenaar en Max Knigge gecomponeerd.

 

Expositie Museum het Schip

Ingediend door Paula op di, 10/27/2020 - 14:51

Voor het jaar 2021 komt Kees Arntzen na de 'Leuke Spreuken Kalender 2018' met een neiuwe kalender voor de dag:

Dit keer met twaalf lithografieën en tekeningen van de Amsterdamse School, de bouwstijl die zo'n honderd jaar geleden furore maakte.
Elk kalenderblad biedt weer de mogelijkheid een maand lang via internet naar bijpassende muziek te luisteren uit het bouwjaar van het afgebeelde gebouw. De muziekkeuze is in samenwerking met de Leo Smit Stichting tot stand gekomen.

CONCERT en VERNISSAGE
De twaalf kalenderbladen worden vanaf zondag 27 september geëxposeerd in Museum Het Schip in Amsterdam in combinatie met een klein concert op 31 oktober om 16:00 uur waarbij Kees Arntzen tevens zijn nieuwe CD '...dejar abajo...' presenteert.

U kunt daarbij zijn, als u nu intekent op de nieuw te verschijnen kalender, die daar ook zal worden uitgereikt.
Bij elke kalender verwerft u los een exclusieve lithografie naar keuze van een der afgebeelde gebouwen, ambachtelijk afgedrukt in zeer kleine oplage op de persen van Steendrukkerij Aad Hekker op eerste kwaliteits 'Reina' - papier (winkelwaarde Euro 125,-).

U krijgt daarmee tevens toegang tot de vernissage en de cd-presentatie met klein concert op zaterdag 31 oktober om 16:00 uur in het museum, desgewenst in combinatie met voorafgaand museumbezoek en een kleine rondleiding op de expositie rond meesterbouwer Bruno Taut. (Toegang museum gratis met Museumjaarkaart of BankGiroLoterij-kaart, anders, anders Euro 15,-)

Afbeelding
Expositie Museum het Schip

Concert en CD-presentatie

Ingediend door Paula op di, 10/27/2020 - 14:33

Concert en CD-presentatie met Wim Hoogewerf in MUSEUM 'Het Schip'
Oostzaanstraat 45 Amsterdam

Zaterdag 31 oktober om 16:00 uur presenteren Kees Arntzen en Wim Hoogewerf een nieuwe CD met werken voor gitaar, gitaar en panfluit en een dubbelconcert voor gitaar, fluit en orkest.
Ook bevat de CD werken voor clavecymbel, 'Insect Songs' voor zang en gitaar en werk voor ensemble.

De nieuwe CD '...dejar abajo...' is het resultaat van een samenwerking met het Argentijnse Ensemble Rosario en bevat opnames die in juni 2019 in Zuid-Amerika gemaakt zijn.
Aan het concert verlenen ook fluitiste Eleonore Pameijer en de Zuid-Amerikaanse bariton Fernando Linares-Correa hun medewerking.

Deze CD-presentatie gaat vergezeld van een expositie in Museum Het Schip met lithografieën van Arntzen.

Wilt u hierbij zijn? Toegang tot het concert (Euro 15,- inclusief CD) is nog beperkt mogelijk. Stuur tijdig een mail aan: karntzen@xs4all.nl, en u krijgt bericht.

 

Afbeelding
Concert en CD-presentatie

De muzikale nalatenschap van René Samson

Ingediend door Paula op vr, 10/16/2020 - 15:29

De muzikale nalatenschap van René Samson

Het is bijna een jaar geleden dat componist René Samson volkomen onverwacht overleed. Hij liet een rijk en omvangrijk oeuvre na, de neerslag van ruim dertig jaar componeren: koorwerken, muziektheater, en veel instrumentale en vocale kamermuziek.

De afgelopen maanden is door nabestaanden, vrienden en musici hard gewerkt om de muzikale nalatenschap van René Samson te conserveren en toegankelijk te maken. Het gehele oeuvre is geïnventariseerd en gedigitaliseerd. De gedigitaliseerde bladmuziek is overgedragen aan Donemus en wordt geleidelijk gepubliceerd op de website van Donemus. Verder is het papieren archief (de manuscripten en andere documenten) overgedragen aan het Nederlands Muziek Instituut (onderdeel van het Haags Gemeentearchief. [zie doorklik naar de aanwinsten]  Op de website renesamson.nl vindt u uitvoerige informatie over René Samson en zijn muziek, alsook over uitvoeringen daarvan.

Op 30 oktober 2020 gaat ‘We 'll never let you down’ in prémière. René kon voor deze kameropera alleen het derde bedrijf voltooien. Na zijn overlijden werden het eerste en tweede bedrijf door Mathilde Wantenaar en Max Knigge gecomponeerd.

Op 28 oktober om 20:15 uur: livestream 'We'll never let you down', opera over celliste Jacqueline du Pré.