Nieuws

Studiezaal gesloten tot en met 6 april

Ingediend door Paula op ma, 03/16/2020 - 09:46

Naar aanleiding van de afgekondigde maatregelen tegen het verspreiden van het coronavirus blijft de studiezaal gesloten tot en met 6 april. Online aanvragen kunnen helaas niet in behandeling worden genomen. Via de website wordt u op de hoogte gehouden van eventuele wijzigingen.

In memoriam Reinbert de Leeuw (1938-2020)

Ingediend door Paula op ma, 02/17/2020 - 17:24

Op 14 februari overleed de pianist, componist, dirigent en docent Reinbert de Leeuw.

Bij het grote publiek werd hij misschien wel het meest bekend door zijn uitvoering van de pianowerken van de Franse componist Eric Satie. Bij musici die in de jaren zestig aan het begin stonden van hun carrière zal hij eerder voortleven als de actievoerende musicus, de Notenkraker, de vernieuwer en de bevlogen musicus die het voor eigentijdse componisten opnam. Reinbert de Leeuw was veel meer dan dat: hij was ook docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, componist, enthousiast verteller (zie de aflevering van Zomergasten uit 2014) en onvermoeid pleitbezorger voor nieuwe muziek, onderscheiden met o.a. de Prins Bernhard Cultuurprijs.

Met hem verliest Nederland een groot en veelzijdig musicus.

Afbeelding
Reinbert de Leeuw

Verboden en vervolgde Componisten in Nederland 1933-1945

Ingediend door Paula op do, 02/06/2020 - 15:19

Dit evenement kan helaas niet doorgaan vanwege de gevaren voor besmetting. Het evenement wordt verschoven naar een andere datum, later dit jaar.

Naar aanleiding van '75 jaar bevrijding' vindt er een aantal evenementen plaats:

Van dinsdag 12 mei tot 13 juli 2020
Tentoonstelling Verboden en vervolgde Componisten in Nederland 1933-1945
Locatie: Atrium Stadhuis, Spui 70, Den Haag
Toegang: vrij

Vrijdag 5 juni 2020; aanvang 20:00 uur, duur c. 60 minuten
Muziekvoorstelling 'De Blues van Kattenburg'
met acteur Harpert Michielsen, fluitiste Eleonore Pameijer en pianist Tobias Borsboom
'De blues van Kattenburg' is een muziekvoorstelling gemaakt in het kader van '75  jaar Vrijheid', een vertelling met muziek.
Dick Kattenburg (1919-1944) is de hoofdpersoon, Leo Smit (1900-1943) speelt ook een belangrijke rol. Van Marius Flothuis klinkt de Aubade die hij schreef tijdens zijn gevangenschap in Kamp Vught. Acteur Harpert Michielsen vertelt met Eleonore Pameijer (fluit) en Tobias Borsboom (piano) een verhaal over muziek die niet gehoord mocht worden.
Locatie: Haagse Kunstkring, Denneweg 64, Den Haag
Toegang: Euro 15,-

Donderdag 11 juni; aanvang 17:30-18:30 uur
Lezing 'Verboden en vervolgde Componisten in Nederland'
door Eleonore Pameijer, met medewerking van pianist Tobias Borsboom
Locatie: Centrale Bibliotheek, Studio B, Spui 68, Den Haag
Toegang: vrij

 

Nederlandse Opera's van Vondel 1685 tot het einde van de Franse tijd 1812

Ingediend door Paula op do, 02/06/2020 - 14:31

Dit concert kan helaas niet doorgaan vanwege de gevaren voor besmetting. Het concert wordt verschoven naar een andere datum, later dit jaar.

Zondag 26 april 2020, aanvang 16:30 uur
Locatie: Oud-Katholieke Kerk, Juffrouw Idastraat 7, Den Haag
Toegang: Euro 22,50

Nederlandse Opera's van Vondel 1685 tot het einde van de Franse tijd 1812

met medewerking van tenor Denzil Delaere, mezzosopraan Sarah Konig, sopranen Jolien de Gendt en Gina de Jong, Camerata Delft (klavecimbel, luit, theorbe, traverso, fluit, hobo, viool, gamba, cello), Pieter Dhoore, piano.
Georganiseerd in samenwerking met de Stichting 401Opera's.

Met werken van Govert Bidloo, David Petersen, Servaas de Koninck, Hendrik Anders, Elias Bronnenmüller, Ludwig van Beethoven e.a.

Ticketlink: 401nederlandseoperas.eventbrite.nl

Het Mahlerfeest van 1920

Ingediend door Paula op do, 02/06/2020 - 14:21

Deze lezing kan helaas niet doorgaan vanwege de gevaren voor besmetting. De lezing wordt verschoven naar een andere datum, later dit jaar.

Woensdag 22 april 2020, 12:30-13:15 uur

Het Mahlerfeest van 1920
lezing door Frits Zwart

Locatie: Centrale Bibliotheek, Studio B, Spui 68
Toegang: vrij

In de reeks 'Uit de Schaduw'

Ingediend door Paula op do, 01/30/2020 - 15:00

Zondag 23 Februari 2020, aanvang 12:00 uur concert georganiseerd door het Nederlands Muziek Instituut
Locatie: Haagse Kunstkring, Denneweg 64, Den Haag
Toegang: vrij

Muziek uit de Schaduw IV
Heleen Kuiper, viool en Henk Mak van Dijk, piano
'Uit de Schaduw': vioolsonates van de Nederlandse componisten Pierre Donk (1871-1939) en Gerrit Jan van Eijken (1832-1879).

Beide sonates op het programma worden op dit concert aan de vergetelheid ontrukt. Pierre Donk was een beroepsmilitair die ook componeerde en Gerrit Jan van Eijken was beroepsmusicus die uit een muzikale familie stamde. Zijn broer Jan Albert van Eijken was een befaamd organist. Gerrit Jan trok naar Engeland en overleed vergeten en in armoede.

Zowel Heleen Kuiper als Henk Mak van Dijk zijn in Den Haag woonachtig en werkzaam. Samen brachten zij al eens onbekende sonates van Julius Röntgen en Amanda Maier, Röntgens eerste echtgenote, tot klinken.

 

Foto: Pierre Donk

Afbeelding
Pierre Donk

Liederenrecital

Ingediend door Paula op do, 01/30/2020 - 13:24

Dit concert kan helaas niet doorgaan vanwege de gevaren voor besmetting. Het concert wordt verschoven naar een andere datum, later dit jaar.

Zondag 29 maart 2020, aanvang 12:00 uur
Locatie: Haagse Kunstkring, Denneweg 64, Den Haag
Toegang: vrij

Serie Muziek uit de Schaduw V
Vincent Kusters, bariton en Reinild Mees, piano: liederen van Catharina van Rennes, Johan Wagenaar, Willem Mengelberg, Andrée Bonhomme en Carl Smulders.

Het programma bestaat deels uit liederen van uit Utrecht afkomstige componisten: Catharina van Rennes, Johan Wagenaar en Willem Mengelberg. Smulders en Bonhomme komen uit een meer Frans georiënteerd milieu. De Nederlandse componist Carl Smulders, later tot Belg genaturaliseerd, was een tijdgenoot van de drie Utrechtse componisten, Andrée Bonhomme, net als Smulders uit Maastricht afkomstig, was als enige geheel in de twintigste eeuw geworteld. Carl Smulders moedigde Andrée aan haar compositietalent te ontwikkelen.

Vincent Kusters, bariton, studeerde aan het Conservatorium Maastricht zang en piano respectievelijk bij Mia Besselink en Joop Celis. Hij sloot zijn masterstudie zang succesvol af in 2016, een jaar later zijn masterstudie piano en in 2018 de applicatieopleiding koordirectie aan het Utrechts Conservatorium. Tijdens het wintersemester 2014/2015 volgde hij zanglessen bij Reginaldo Pinheiro aan de Hochschule für Musik Freiburg en in het studiejaar 2016/2017 pianolessen bij Willem Brons aan het Conservatorium van Amsterdam. Masterclasses volgde hij bij Maarten Koningsberger, Roger Braun, Meinard Kraak en Marien Nieukerken en onlangs tijdens het Liedfestival Zeist samen met de pianist Charlie Bo Meijering bij Elly Ameling en Julius Drake. Hij wordt momenteel gecoacht door Meinard Kraak en Roger Braun.

Reinild Mees is een internationaal gelauwerd liedbegeleider. Na haar opleiding bij Gérard van Blerk (Amsterdam), Noël Lee (Parijs) en Malcolm Frager (USA) ging zij zich toeleggen op het begeleiden van zangers in recitals. Zij trad reeds veelvuldig op aan de zijde van solisten als Piotr Beczala, Sergei leiferkus, Wolfgang Holzmair, Olaf Bär, Roman Trekel, Konrad Jarnot, Marlis Peterse, Claudia Barainsky, Amanda Roocroft, Camilla Nylund, Charlotte Margiano, Claron McFadden, Tania Kross, Johanette Zomer, Roberta Alexander, Karin Strobos, Maarten Koningsberger, Francois le Rou, Thomas Oliemans, Henk Neven en vele anderen. Zij gaf concerten in Londen, Warschau, Parijs, Wenen, Graz, Berlijn, München, Hamburg, Frankfurt, Stuttgart, Salzburg, Stockholm, Venetië, Brussel, Brugge, Antwerpen, Gent en Luxemburg. In Nederland trad zij veelvuldig op in het Concertgebouw en in De Doelen.

Afbeelding
Catharina van Rennes

Concert van het Nederlands Muziek Instituut

Ingediend door Paula op di, 01/07/2020 - 16:12

Dit concert kan helaas niet doorgaan vanwege de gevaren voor besmetting. Het concert wordt verschoven naar een andere datum, later dit jaar.

Zondag  29 maart 2020, aanvang 12:00 uur

Liederenrecital
Vincent Kusters, bariton en Reinild Mees, piano: liederen van Catharina van Rennes, Johan Wagenaar, Willem Mengelberg, Andrée Bonhomme en Carl Smulders.

Locatie: Haagse Kunstkring, Denneweg 64. Vrije toegang.

Concert van het Nederlands Muziek Instituut

Ingediend door Paula op di, 01/07/2020 - 16:07

Zondag 23 Februari 2020, aanvang 12:00 uur

Heleen Kuiper, viool en Henk Mak van Dijk, piano: vioolsonates van Pierre Donk en Gerrit Jan van Eijken.

Locatie: Haagse Kunstkring, Denneweg 64. Vrije toegang.

Bijzondere uitvoering van muziek van Mahler bewerkt door Mengelberg

Ingediend door Paula op di, 01/07/2020 - 09:06

Op 8 en 9 januari speelt het Koninklijk Concertgebouw Orkest onder leiding van Jaap van Zweden het Adagio en Purgatorio uit de Tiende Symfonie van Gustav Mahler  in de uitvoeringsversie van Willem Mengelberg uit 1924. Tegelijkertijd verschijnt een uitgave van deze versie bij uitgeverij Schott in Mainz.

Dankzij de jarenlange inzet van Mengelberg-biograaf Frits Zwart klinken nu in januari 2020 voor het eerst sinds 1924 de twee door Mahler zelf 'voltooide' delen van de Tiende Symfonie. Alma Mahler, de weduwe van de componist, gaf Mengelberg destijds de vrije hand om de partituur naar eigen inzicht voor uitvoering gereed te maken. Dat deed Mengelberg in nauwe samenwerking met zijn assistent-dirigent Cornelis Dopper. Na een aantal uitvoeringen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en andere steden in 1924, weerklinken de beide delen nu pas opnieuw in Amsterdam. Hoe dat allemaal tot stand kwam heeft Frits Zwart  uitvoerig beschreven in het tweede deel van zijn Mengelbergbiografie (2016). Musicoloog Marinus Degenkamp vervaardigde de nieuwe partituur en de partijen op basis van Mengelbergs partituur en het oude uitvoeringsmateriaal. De oorspronkelijke directiepartituur bevindt zich in het Mengelbergarchief bij het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag. Het partijenmateriaal bevindt zich in de muziekbibliotheek van het KCO. E.e.a. werd financieel mogelijk gemaakt door de Willem Mengelberg Stiftung (Zwitserland). Eindelijk kunnen wij horen hoe Mengelberg deze partituur voor uitvoering gereed heeft gemaakt.

Het programma vermeldt verder een wereldpremière van een werk van Martijn Padding, Softly bouncing, en Le sacre du printemps van Igor Stravinsky.

Op 7 januari is om 17:30 in het programma Podium op Radio 4 een live interview te beluisteren met Frits Zwart.

Afbeelding
Purgatorio

Boekpresentatie: De Notenkrakers - Rebellie in het Concertgebouw van Loes Dommering-van Rongen

Ingediend door Paula op vr, 11/08/2019 - 12:18

Het Nederlands Muziek Instituut organiseert een boekpresentatie op vrijdag 29 november om 16:00 uur:

De Notenkrakers - Rebellie in het Concertgebouw van Loes Dommering-van Rongen.

De Aktie Notenkraker heeft mythische proporties in de muziekwereld. Onder de titel 'Revolutie in de muziek in de sixties and seventies' wijdde het Nederlands Muziek Instituut er in februari en maart van dit jaar een tentoonstelling aan op de verlichte fotopanelen in het Atrium van het Stadhuis in Den Haag. Daarnaast werd een symposium belegd met deze thematiek. Nu verschijnt er een studie over een van de meest geruchtmakende gebeurtenissen uit de bewuste periode.

Op 17 november 1969 verstoorden de jonge componisten Reinbert de Leeuw, Louis Andriessen, Peter Schat en Misha Mengelberg samen met collega's en studenten een uitvoering van het Concertgebouworkest. Toen Haitink zijn dirigeerstok hief en het stil werd in de zaal, klonk er magisch geklik dat afkomstig was van tientallen knijpkikkers. Volgens Reinbert de Leeuw was het 'een heel ludieke actie, al die geluidjes overal vandaan. Het was adembenemend, een van de beste stukken die ik in tijden heb gehoord.'

De Notenkrakers eisten, gesteund door generatiegenoten als Hugo Claus en Harry Mulisch, een radicale vernieuwing van het klassieke repertoire. Dit boek beschrijft de achtergrond van de jaren zestig: de tijd van de studentenrevolte, het kunstenaarsprotest, de vergelijkbare Aktie Tomaat in de theaterwereld. Het laat ook de andere kant van de medaille zien: de regenten die geen millimeter bewogen, de stafleden die in gesprek gingen met de actievoerders, de orkestmusici die eronder leden. Haitink zou de actie nooit vergeten.

Auteur Loes Dommering-van Rongen (1946) is jurist en musicoloog en schrijft over hedendaagse muziek en beeldende kunst. Ze kan de muzikale opstandigheid van de Notenkrakers wel begrijpen - die heeft ze zelf ervaren in de jaren zestig - maar heeft ook veel waardering voor het klassieke repertoire: 'We mogen blij zijn dat het Concertgebouworkest overeind is gebleven.'

Tijdens de presentatie zal de pianist Alessandro Soccorsi optreden.

De bijeenkomst vindt plaats in de Centrale Bibliotheek, Studio B, 1e verdieping.

Ter afsluiting is er een receptie. U kunt het boek dan uiteraard aanschaffen.

Aanmelden voor de boekpresentatie graag via nederlandsmuziekinstituut@denhaag.nl

Afbeelding
Boekcover De Notenkrakers - Rebellie in het Concertgebouw

'Uit de schaduw'

Ingediend door Paula op di, 11/05/2019 - 14:43

Indische componisten en tijdgenoten

24 November 2019 12:00 uur
Georganiseerd door het Nederlands Muziek Instituut i.s.m. de Haagse Kunstkring, Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag

Door Renate Arends, sopraan en Henk Mak van Dijk, piano

Indisch klassiek
Componisten als Constant van de Wall, Paul Seelig en Linda Bandara waren geboren en/of getogen in het voormalig Nederlands-Indië. Zij leefden in twee werelden: enerzijds waren zij geworteld in een westerse muziektraditie, en maakten zij deel uit van de westerse muziekwereld, anderzijds waren zij ervan overtuigd door het gebruik van oosterse elementen, met name uit de gamelanmuziek, een nieuwe richting in het componeren in te slaan. Als we bedenken dat begin twintigste eeuw nauwelijks echt contact was met Javanen over hun muziek, en er nauwelijks Europeanen waren die gamelan konden en wilden bespelen, valt de originaliteit van deze Indische componisten met hun belangstelling voor Indonesische muziek des te meer op.

Zangeres Renate Arends en pianist Henk Mak van Dijk halen deze oost-west muziek gaarne uit de schaduw. Zij stelden een fraai programma Indisch klassiek voor zang en piano en piano solo samen, gecombineerd met muziek van niet-Nederlandse tijdgenoten die zich ook door andere muziekculturen lieten inspireren, zoals Maurice Delage (door India), Camille Saint-Saëns (door Perzië) en George Gershwin (door Afro-Amerikaanse cultuur).

Henk Mak van Dijk is de kenner par excellence van de muziek uit het voormalig Nederlands-Indië. Hij heeft hierover verschillende publicaties op zijn naam staan en maakte samen met Renate Arends ook opnames van dit bijzondere repertoire voor verschillende cd's.

Foto: Linda Bandara

Afbeelding
Linda Bandara

Najaarsbijeenkomst Willem Mengelberg Society op zaterdag 16 november

Ingediend door Paula op do, 10/17/2019 - 13:47

De Willem Mengelberg Society organiseert i.s.m. het Nederlands Muziek Instituut de najaarsbijeenkomst opnieuw in Hilversum. Op zaterdag 16 november zal deze plaatsvinden bij het Muziekcentrum van de Omroep (Heuvellaan 33, 1217 JL Hilversum).

Het programma ziet er als volgt uit:
Vanaf 13:00 uur inloop: koffie voor eigen rekening bij Elling in de hal van het MCO, waarna de bijeenkomst om 13:30 begint met een voordracht van prof. dr. Emile Wennekes (Universiteit Utrecht): De dirigent als acteur, Mengelberg gefilmd.

Op het programma staat verder een luistersessie met verschillende opnamen. Daaraan werken de dirigenten David Porcelijn en Dick van Gasteren mee.
Een kort recital door Sytse Buwalda (countertenor) en Steven Faber (piano) met liederen van Willem Mengelberg en Ralph Vaughan Williams vormt de afsluiting van de middag.
Vanaf ongeveer 16:30 is er een nazit in het restaurant Elling.

Behoudens de consumpties zijn er aan deze middag geen kosten verbonden.
Aanmelden voor de bijeenkomst is niet verplicht, maar geeft de organisatie een indicatie van het aantal bezoekers: aanmelden kan via info.willemmengelberg.nl

 

Afbeelding
Willem Mengelberg

De broers Samuel en Daniël de Lange en hun vriend Johannes Brahms

Ingediend door Paula op di, 10/08/2019 - 09:53

In de concertserie 'Muziek uit de schaduw'

Zondag 20 Oktober, 12:00
Laura de Lange, piano, Toon Bierman, piano, Martha Bosch, sopraan: werken van Samuel en Daniel de Lange.

Pianiste Laura de Lange speelt samen met Toon Bierman een vierhandig werk van Samuel de Lange en begeleidt Martha Bosch in liederen van de gebroeders De Lange. Laura is een verre verwant van Samuel en Daniel die alle uit Rotterdam kwamen en zonen van de organist Samuel de Lange sr. die in het Rotterdamse muziekleven een voorname plaats innam. Beide zonen lieten uitgebreide oeuvres na, reisden voor concerten door Europa en werkten in verschillende Europese muziekcentra. Daniel werkte ook jarenlang in Amsterdam en Samuel dirigeerde jaren de Toonkunstafdeling in Den Haag. Hun prachtige muziek is een grote verrassing.

Op het programma o.m.:  Samuel de Lange jr.: Charakterstücke (quatre mains), liederen op Franse teksten, Daniel de Lange een werk voor quatre mains, liederen op Franse teksten, Joh. Brahms en de broers De Lange: liederen op Duitse teksten

Laura de Lange (piano) leidt de muziek van het concert in.

De nieuwe concertserie 'Muziek uit de schaduw' is een samenwerking tussen het Nederlands Muziek Instituut en de Haagse Kunstkring. De concerten vinden plaats op de Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag.

Afbeelding
Daniël de Lange

Prijzen voor jong talent

Ingediend door Paula op vr, 09/20/2019 - 14:59

Op zaterdag 7 september j.l. heeft het Nederlands Muziek Instituut, uit handen van directeur Frits Zwart, prijzen uitgereikt voor de beste vertolking van Nederlandse werken bij het Ambitus Concours in Rotterdam. Op 7 september was de finale in de Grote of St. Laurenskerk in Rotterdam, nadat eerder op verschillende plaatsen voorrondes waren gehouden.

Rik Melissant (20) en Auke Kieviet (18) kregen beiden, naast de eerste prijs in hun categorie, ook de prijs van het Nederlands Muziek Instituut (NMI) ter waarde van 750 euro. Zij kregen die op grond van hun vertolking van muziek van Th. Lemckert en Marius Monnikendam. Thirsa Brokking won de eerste prijs in categorie A. De jury werd gevormd door de organisten Leo van Doeselaar (voorzitter), Wolfgang Baumgratz (Dld.), Theo Jellema en Jan Hage.

Negen finalisten namen het in de Rotterdamse Laurenskerk verdeeld over drie categorieën tegen elkaar op: categorie A (amateurs tot en met 14 jaar), categorie B (amateurs tot en met 20 jaar) en categorie C (orgelstudenten aan het conservatorium). Het ging om: Thirsa Brokking, Leanne Pul en Casper Struijk (categorie A), Auke Kieviet, Steven Knieriem en Jaap de Vos (categorie B), Francesca Ajossa, Diederik Blankesteijn en Rik Melissant (categorie C).

Het Ambitus Orgelconcours wil de jonge organisten in binnen- en buitenland de kans geven hun muzikale talenten nog eerder verder te ontwikkelen én de grote rijkdom aan Nederlandse orgels in de schijnwerpers zetten.Deze tweede editie is georganiseerd in nauwe samenwerking met de afdeling Klassieke Muziek van Codarts (het Rotterdams conservatorium).

Foto: Pieter Baak, Den Haag. No copyright
v.l.n.r. Thirsa Brokking, Auke Kieviet en Rik Melissant

 

Afbeelding
v.l.n.r. Thirsa Brokking, Auke Kieviet, Rik Melissant

Concertserie 'Muziek uit de schaduw'

Ingediend door Paula op vr, 09/06/2019 - 14:43

Nieuwe serie concerten door het Nederlands Muziek Instituut i.s.m. de Haagse Kunstkring, 'Muziek uit de schaduw', op zondagen om 12:00 uur, Denneweg 64, 2514 CJ Den Haag

29 September
Franciska Dukel, mezzosopraan en pianiste: 'revancheconcert' met werken van Robert en Clara Schumann en Johannes Verhulst.

Vorig jaar moest de soliste vanwege ziekte helaas verstek laten gaan. Dit concert is dus een inhaalslag, want het programma gaat eigenlijk over de vriendschap tussen het echtpaar Schumann en Johannes Verhulst. Hun vriendschap kreeg zo rond 1839 vorm, toen Verhulst in Leipzig studeerde.

20 Oktober
Laura de Lange, piano, Toon Bierman, piano, Martha Bosch, sopraan: werken van Samuel en Daniel de Lange.

Pianiste Laura de Lange speelt samen met Toon Bierman een vierhandig werk van Samuel de Lange en begeleidt Martha Bosch in liederen van de gebroeders De Lange. Laura is een verre verwant van Samuel en Daniel die alle uit Rotterdam kwamen en zonen van de organist Samuel de Lange sr. die in het Rotterdamse muziekleven een voorname plaats innam. Beide zonen lieten uitgebreide oeuvres na, reisden voor concerten door Europa en werkten in verschillende Europese muziekcentra. Daniel werkte ook jarenlang in Amsterdam en Samuel dirigeerde jaren de Toonkunstafdeling in Den Haag. Hun prachtige muziek is een grote verrassing.

24 November
Renate Arends, sopraan en Henk Mak van Dijk, piano: Indische muziek.

23 Februari 2020
Heleen Kuiper, viool en Henk Mak van Dijk, piano: vioolsonates van Pierre Donk en Gerrit Jan van Eijken.

29 maart 2020
Vincent Kusters, bariton en Reinild Mees, piano: liederen van Catharina van Rennes, Johan Wagenaar, Willem Mengelberg, Andrée Bonhomme en Carl Smulders.

Afbeelding
Johannes Verhulst

In memoriam Caecilia Andriessen

Ingediend door Paula op vr, 08/23/2019 - 15:49

Op 6 augustus j.l. overleed Caecilia Andriessen. Zij was één van de zes kinderen van organist en componist Hendrik Andriessen.

Caecilia was vooral actief als muziekpedagoge. Een door haar ontwikkelde methode voor groepslessen werd veel toegepast in zowel binnen- als buitenland. Voor het muziekonderwijs componeerde en bewerkte zij vele werken.

Het afscheid vond plaats op 13 augustus in de grote aula van het crematorium Ockenburgh te Den Haag.

Wereldpremière van het 2e strijkkwartet (1913) van Leander Schlegel

Ingediend door Paula op vr, 08/23/2019 - 14:49

Muziekkamer Oegstgeest opent het nieuwe seizoen van de kamermuziekserie Zondagmatinees in De Paulus op 22 september 2019 om 16:00 uur met de allereerste uitvoering ooit van het  Tweede strijkkwartet opus 35 van Leander Schlegel. Na de pauze klinkt Beethovens Strijkkwartet nr. 15 opus 132. Aanvang 16.00 uur. Klik hier voor meer informatie.

Het programma wordt uitgevoerd door Het Daniel Quartet dat in 1974 is opgericht in Israël en sinds 1976 in Nederland is gevestigd. Het Daniel Quartet verwierf internationale naam en faam. De huidige leden zijn Quirine Scheffers en Misha Furman viool, Itamar Shimon altviool en Joanna Pachucka cello.

Precies een week eerder, zondagmiddag 15 september, geeft Frans van Ruth een lezing met recital over Leander Schlegel. Hij wordt geflankeerd door de mezzo-sopraan Oda Zoe Hochscheid. Om 15.30 uur in het Koetshuis van kasteel Oud-Poelgeest, de toegang is kosteloos. Klik daarvoor hier.

Leander Schlegel
Leander Schlegel (1844–1913) is een van de meest markante Nederlandse componisten van zijn tijd. Geboren op destijds Oegstgeester grondgebied –  in een niet meer bestaande woning langs de Singel ter hoogte van Molen De Valk –, is hij getogen in Leiden. Zijn werken werden tot in Wenen bewonderd en zijn daar dikwijls uitgevoerd. Schlegel voltooide zijn Tweede strijkkwartet kort voor zijn plotselinge dood, thuis in Overveen waar hij veertig jaar woonde. Hij is bijgezet in het familiegraf op de elitebegraafplaats De Groene Steeg in Leiden.

Afbeelding
Leander Schlegel

In memoriam Jurjen Vis

Ingediend door rik op ma, 07/29/2019 - 11:20

Op 19 juli overleed de musicus, schrijver en historicus Jurjen Vis. Jurjen Vis was de Nederlandse muziek zeer toegewijd en uitte dat niet alleen als uitvoerend musicus, maar ook als schrijver.

Zo schreef hij biografieën over onder meer de componisten Leo Smit, Robert de Roos, Jacques Beers en de Friese musicus en musicologe Aafke Komter-Kuipers, maar ook artikelen zoals bij het overlijden van de klavecinist Gustav Leonhardt. In 2007 promoveerde hij op een biografie van de componist en musicus Julius Röntgen.

Het Nederlands muziekleven zal hem missen als veelzijdig, begaafd en inspirerend onderzoeker en musicus.

Ciconia Consort speelt vergeten meesterwerken van Willem Otterloo en Willem Mengelberg

Ingediend door Paula op vr, 05/17/2019 - 18:00

Op zaterdag 1 juni a.s. presenteert het Ciconia Consort in De Nieuwe Kerk het concertprogramma 070, Muziek achtâh de dùine, een exclusief Haags programma over het rijke Haagse muziekleven in de 20e eeuw. Ciconia Consort, onder leiding van Dick van Gasteren, speelt onder andere Passacaglia en Prelude, dans en epiloog voor klarinet en strijkorkest van Willem van Otterloo (1907-1978). Manuscripten uit de archieven van het Nederlands Muziekinstituut, die niet eerder werden uitgegeven, zijn door uitgeverij Donemus speelklaar gemaakt.

Een centrale rol in 070, Muziek achtâh de dùine speelt de beroemde dirigent Willem van Otterloo. Hij was 25 jaar chef-dirigent van het Residentie Orkest en bracht het orkest tot grote (internationale) hoogte. Het Residentie Orkest was de grote motor achter de Haagse muziek en belangrijk voor de bloeiperiode van de klassieke muziek in het 20e-eeuwse Den Haag. Zijn  Passacaglia en Prelude, dans en epiloog werden slechts eenmaal eerder uitgevoerd.

Een ander icoon uit de Nederlandse muziekgeschiedenis, Willem Mengelberg, trad als chef-dirigent van Het Concertgebouworkest veelvuldig op in muziek minnend Den Haag, o.a. in de beroemde Diligentia-concerten. Zijn Sinfonietta voor strijkorkest beleeft in 070, Muziek achtâh de dùine zijn Nederlandse première. Het jeugdwerk werd in Nederland niet eerder volledig uitgevoerd.

Componist Constant van de Wall liet zich in zijn werk, net zoals veel collega-kunstenaars uit Den Haag, zoals Louis Couperus, inspireren door de kunst en cultuur uit het voormalige Nederlandse Indië. In zijn Wajanglegende voor strijkorkest is duidelijk de invloed van de gamelan te horen. Hoewel orkestwerken van Robert de Roos tijdens zijn leven regelmatig met succes werden uitgevoerd, vooral door Willem van Otterloo met het Residentie Orkest, zal het werk Sinfonia in due moti zijn wereldpremière beleven. Na zijn dood in 1976 raakten composities van De Roos in de vergetelheid. Dat lot onderging het werk van de meeste Nederlandse componisten van zijn generatie. Frits Koeberg was maar liefst 27 jaar dirigent van Haagsche Orkest-Vereeniging Musica en was daarmee één van de belangrijke inspirators van het Haagse amateur muziekleven.

Solist tijdens 070 Muziek achtâh de dùine is klarinettist Hans Colbers. Sinds 1995 is Colbers als soloklarinettist verbonden aan het Residentie Orkest. Als solist trad hij op met o.a. het Nederlands Blazers Ensemble en het ASKO/Schönberg Ensemble. In het concertprogramma interviewt Maartje Stokkers, Frits Zwart (directeur van het Nederlands Muziekinstituut) en Dick van Gasteren over het rijke muziekleven van de stad ‘achtâh de dùine’.
 

Eigenzinnig klassiek
Ciconia Consort bestaat sinds het concertseizoen 2012/2013 en staat onder leiding van Dick van Gasteren. Het professionele orkest speurt regelmatig naar onbekende meesterwerken en brengt deze vaak voor het eerst op de Nederlandse concertpodia. Ciconia Consort heeft de afgelopen 5 jaar naam gemaakt met spraakmakende concerten. In december 2018 bracht het orkest haar eerste CD uit: French Music for String Orchestra die zeer lovend door de (inter)nationale pers en publiek is ontvangen.
Klassieke Zaken “een spetterend, tot in de puntjes verzorgd ensemble.

Willem van Otterloo (1907-1978) – Passacaglia voor strijkorkest

Willem van Otterloo (1907-1978) – Prelude, dans en epiloog voor klarinet en strijkorkest

Constant van de Wall (1871-1945) – Wajanglegende voor strijkorkest opus 25

Willem Mengelberg (1871-1951) – Sinfonietta voor strijkorkest

Robert de Roos (1907-1976) – Sinfonia in due moti per orchestra d'archi

Frits Koeberg (1876-1961) – Serenata indarno

 

vr 31 mei 19.00u - Tong Tong Fair, Malieveld, Den Haag (niet het volledige programma)
www.tongtongfair.nl  

za 1 juni 20.15u - De Nieuwe Kerk, Den Haag
Kaarten: www.zuiderstrandtheater.nl

Afbeelding
Ciconia Consort